(ACN/Redacció) Gairebé la meitat de les compres fetes per internet durant el Black Friday es retornen i alguns productes acaben destruïts. Ho constaten diversos estudis de l’escola de negocis EAE, que conclouen que l’augment dels descomptes durant l’últim divendres de novembre fa que alguns consumidors comprin de manera “compulsiva” i, en conseqüència, augmentin les devolucions.

Acumulació d’estocs per la calor

Enguany, el Black Friday arriba marcat per l’acumulació d’estocs que tenen les botigues derivat de les altes temperatures. La calor inusual per a l’època ha fet que les peces d’abric encara no s’hagin venut i això comportarà, segons explica el secretari de l’agrupació d’eixos comercials Barcelona Oberta, Joaquim de Toca, que els comerços tinguin “bones ofertes”, amb més productes amb descompte en comparació amb l’any passat.

De Toca afirma que en el cas de les botigues físiques no constaten una xifra de devolucions excepcional i atribueix els productes retornats a canvis de regals.

La moda i l’electrònica, on hi ha més devolucions

“Quan el consumidor està exposat a ofertes continuades i constants, és més propens a comprar de manera compulsiva i que dies després de rebre el producte se’n penedeixi i l’acabi retornant”, explica el professor de Logística i Producció de la UOC Cristian Castillo en declaracions a l’ACN. Segons detalla, la moda i l’electrònica són els sectors on més comandes es retornen i assegura que, per a alguns negocis, gestionar tot plegat és realment un problema.

Algunes empreses com Inditex van començar a cobrar les devolucions en línia, tot i que el preu és “simbòlic”, d’1,95 euros quan s’ha d’anar a buscar el producte al domicili del consumidor o en un punt de recollida. “Els enviaments gratuïts són una fal·làcia que s’ha quedat en l’imaginari col·lectiu, però són mentida perquè hi ha costos de transport que algú ha d’assumir”, apunta el director del màster Supply Chain de l’escola de negocis EAE, Miquel Serracanta.

Destruir productes o regalar-los als consumidors

La solució més dràstica a tot plegat és directament la destrucció d’alguns productes un cop tornen als magatzems. Els dos experts asseguren que això passa quan hi ha petits defectes i “no surt a compte” arreglar-los. En altres casos, quan són coses de baix preu, les marques diuen als consumidors que se les quedin i igualment els n’envien una altra. “A les empreses els surt més a compte que et quedis aquell producte de baix valor que no pas gestionar tot el procés de devolució”, diu Serracanta.

Multinacionals com Amazon ja han començat a posar remei a tot plegat i estan eliminant els comptes dels clients que fan moltes devolucions. “Si som consumidors que comprem quatre sabates de talles i models diferents, ens les porten a casa i d’aquestes ens en quedem unes, com a pràctica recurrent això cada vegada estarà més penalitzat”, avisa el professor de l’escola de negocis EAE. Aquest mètode és conegut sota el nom de “bracketing”.

Botigues que venen devolucions

A Barcelona ja hi ha una botiga que es dedica exclusivament a vendre devolucions d’Amazon. Ubicada al barri de Sant Antoni, es tracta del primer establiment físic d’aquest tipus que hi ha a Catalunya i és un dels pioners a l’estat. “Són productes 100 % provats, que funcionen i estan en perfecte estat. Els clients els poden adquirir a un preu molt més econòmic i d’aquesta manera no acaben llençats en un punt verd”, explica en declaracions a l’ACN el gerent de l’establiment, Felipe Atehortúa. El preu és entre un 30 i un 40 % més barat respecte de l’original i a la botiga els consumidors hi poden trobar un codi QR en les etiquetes dels productes que els enllaça amb l’original d’Amazon perquè puguin comparar-los.