La Fundació Gas Natural Fenosa fa un balanç positiu del primer any de funcionament del Pla d’ajuts a la vulnerabilitat. Han localitzat 23.000 clients vulnerables a tot Catalunya, dels quals 2.730 són a Barcelona, i han atès 75.000 trucades de clients que, en molts casos, s’han resolt fraccionant el pagament de la factura i treballant conjuntament amb els serveis socials i les entitats del tercer sector.

Segons la Fundació Gas Natural Fenosa, el perfil majoritari dels clients vulnerables és el de les famílies monoparentals, les persones grans que viuen soles, i els qui tenen feines intermitents. Per a tots ells, la fundació ha posat a la seva disposició un servei d’atenció telefònica que ha atès 75.000 trucades i ha dut a terme 35.000 gestions amb els serveis socials corresponents. La fundació explica que, a banda de fraccionar el pagament de la factura, ara també treballen directament amb els clients afectats per assessorar-los, per exemple, en com millorar l’eficiència energètica de casa seva i, en alguns casos, canviar la potència contractada per reduir la despesa.

En alguns casos, però, el problema dels qui pateixen pobresa energètica és que han d’eliminar totalment el consum energètic de casa seva. Pensant en això, la Fundació ha elaborat un estudi amb solucions de baix cost per rehabilitar els habitatges i millorar-ne el confort i la temperatura. Són 75 mesures, que van dels 50 als 7.000 euros de cost. N’hi ha de molt senzilles, però també molt efectives, com ara els rivets que es col·loquen a les portes i a les finestres i que redueixen les filtracions d’aire, o les làmines que s’utilitzen a les finestres per minimitzar l’entrada de la calor a les cases a l’estiu. Aplicant-les es pot aconseguir “evitar temperatures inferiors als 10 graus a dins de casa”, assegura Margarita de Luxán, responsable de l’estudi, així com “millorar en un 15 % els dies d’hivern sense utilitzar cap tipus d’energia”.