Mercabarna ha encarregat un estudi sobre hàbits de consum de producte fresc a una consultora internacional que ha analitzat més de 177.000 llars a Europa, Àsia i els Estats Units. L’informe conclou que, a diferència dels hipermercats i supermercats i els canals tradicionals de venda, el comerç electrònic és l’únic que ha crescut entre el 2014 i el 2016. La tendència anirà en augment i el 2025 la quota de mercat de la compra del comerç electrònic serà del 10 %. La manca de temps dels consumidors i la comoditat de l’entrega a domicili expliquen aquest increment. L’informe també apunta la tendència creixent de comprar productes de proximitat i a un increment de consum dels considerats superaliments. L’estudi es presentarà oficialment en el marc del Congrés Mundial de Mercats que es farà a Barcelona del 16 al 18 d’abril.

El consumidor del futur no vol perdre molt temps ni fent la compra ni cuinant. Si fa 30 anys destinàvem una hora per preparar els àpats, avui només tardem mitja hora. Per escurçar el temps a la cuina busquem productes que, tot i ser frescos, ja ens vinguin preparats per poder-los cuinar. Són algunes de les conclusions de l’estudi Claus per adaptar els mercats a les demandes del nou consumidor d’aliments frescos a Europa, els Estats Units i Àsia. Un informe elaborat per la consultora Kantar Worldpannel a partir de l’entrevista a 17.000 famílies  durant tres anys (2015-2017). L’informe, encarregat per Mercabarna, detecta una tendència a l’alça de la compra en línia, també del producte fresc. Durant la presentació, el regidor de Comerç i Mercats, Agustí i Colom, ha reconegut que els avenços d’aquesta tipologia de compra són més tímids a casa nostra però  la xarxa de mercats municipals no es vol quedar enrere i, per això, ja hi ha en marxa algunes iniciatives, com la prova pilot de compra electrònica al Mercat del Ninot.

Preocupació per la qualitat dels aliments

L’estudi assenyala que en 10 anys el 30 % de la població europea tindrà més de 60 anys i els consumidors mostraran més preocupació pels hàbits saludables, amb la qual cosa incrementarà el consum del producte fresc. Els majoristes de Mercabarna ja han constatat aquesta tendència amb un increment de vendes dels anomenats superaliments. Com a exemple citen l’alvocat,  que el 2017 va augmentar les vendes un 11 %, els espinacs o el bròquil. “L’interès pel menjar saludable, de proximitat i sostenible és un fet”, diu Jaume Flores, de Frutas y Hortalizas Flores, que afegeix que el consumidor valora poder comprar “uns espinacs conreats a 50 o 100 quilòmetres i no importats de l’altra punta del món”.

Congrés Mundial de Mercats a Barcelona

Mercabarna presentarà oficialment l’informe durant el Congrés Mundial de Mercats que, en el marc de la fira Alimentaria, reunirà del 16 al 18 d’abril 250 directius i professionals de l’alimentació de 26 països.  Una trobada internacional que debatrà sobre la sostenibilitat, la generació d’ocupació i la responsabilitat social dels mercats, juntament a la presentació d’estudis sobre tendències de compra de productes frescos. El regidor de Comerç i també president de Mercabarna, Agustí Colom, ha destacat “que ja fa molts anys que Mercabarna és un model al món en temes de responsabilitat social” gràcies al foment dels hàbits saludables entre els més joves o la formació gratuïta a persones desocupades.