De què parlem quan ens referim a economia verda i circular? A grans trets hi podríem englobar serveis com el Bicing, el vehicle elèctric compartit, la rehabilitació energètica d’edificis o la recollida de residus orgànics porta a porta. La majoria estan impulsats directament o indirectament per l’Ajuntament i, a la llarga, suposen beneficis ambientals i econòmics. Això és el que assegura un informe elaborat per l’Estudi Ramón Folch que ha presentat el govern municipal.

Les inversions en aquest àmbit suposen 349 milions d’euros cada any, un 13 % del pressupost municipal. I si hi sumem la inversió privada, puja a 603 milions d’euros. Tot plegat genera cada any 6.600 llocs de feina: 5.200 són treballs temporals directes i 1.380 són permanents.

Segons Ivan Capdevila, director de l’informe “cal revalorar la transversalitat d’aquestes inversions, que fins fa uns anys es concentraven en àmbits molt concrets”, Capdevila ha destacat novetats recents com l’emissió de bons verds per un valor de 35 milions d’euros per finançar projectes socials i sostenibles.

Crida a la implicació del sector privat

La tinenta d’alcalde Janet Sanz ha destacat la transversalitat de l’economia verda i circular en tot allò que fa l’Ajuntament. Assegura que “les polítiques de sostenibilitat ja no depenen d’una sola àrea sinó que ara impregnen totes les polítiques municipals”. Creu que és  important “que el sector públic faci de motor”, però també cal la implicació del sector privat per desenvolupar encara més aquest àmbit.

La mobilitat, on més s’inverteix

Segons l’estudi, els àmbits que presenten una inversió pública més rellevant en termes d’economia verda i sostenible són la mobilitat (l’ATM hi dedica una mitjana de 148 milions d’euros anuals), la pacificació de carrers i espais singulars (49 milions d’euros), la despesa de la plantilla de Parcs i Jardins (35 milions d’euros) i la recollida selectiva de residus (33 milions d’euros).