El sector del taxi és un dels més afectats per la crisi del coronavirus. Aquest dimecres, centenars de persones convocades per Elite Taxi iniciaven una marxa lenta des de la plaça d’Espanya i fins a la seu de la conselleria de Territori per reclamar un ajornament dels impostos i una moratòria als bancs pels préstecs. En una entrevista al programa ‘reset’, el portaveu de l’Agrupació Taxi Companys, Luis López, admet que el sector “viu una situació molt crítica”, ja que assegura que l’activitat s’ha reduït un 83 % respecte a l’any passat.

Des de les 11 h d’aquest dijous hi ha en marxa una reunió a Madrid entre representants del sector i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, encapçalada per César Ramos. Els taxistes esperen aconseguir ajudes per al sector, ja que “el govern espanyol ha injectat un paquet d’ajudes per la mobilitat que encara no ens han arribat”. Fa unes setmanes el Govern central va concedir una primera partida que es tradueix en 1.600 milions d’euros —109 milions dels quals es va destinar al transport públic—. López assegura que d’aquesta primera partida “no vam rebre res” i per això esperen que “dels 800 milions que el Govern espanyol enviarà a la Generalitat, un part directe i indirecte sigui pel sector”.

“Ampliar parades per guanyar espai”

El sector està en converses amb l’Ajuntament de Barcelona per reclamar una ampliació de parades, ja que “s’ha observat molts taxistes que hi aparquen fora i la Guàrdia Urbana ens multa”. És per això que han elaborat un informe en què demanen una ampliació de 25 parades, ja que per les poques carreres que estan fent, necessiten un espai on aparcar i “gastar menys combustible” perquè hi ha dies en què pràcticament no ingressem res. El consistori n’ha concedit l’ampliació d’11 i n’està estudiant la resta.

“L’urbanisme tàctic, un impediment afegit”

A aquesta petició, s’hi suma la denúncia d’elements que, asseguren, dificulten la mobilitat dins la ciutat, el conegut com a urbanisme tàctic. A l’entrevista també hi ha participat Sònia González, taxista de la ciutat que fa 20 anys que treballa en el sector. González creu que els elements que formen part de l’urbanisme tàctic “dificulten encara més la nostra feina”. Un dels exemples que destaca es produeix a l’hora de girar un carrer o parar en una illa de l’Eixample, ja que “entre carrils bicis, pilones i xamfrans no ens deixen girar bé. En una mateixa línia s’ha mostrat López, qui explica que aquests tipus d’obstacles “ens obliguen a fer un recorregut més llarg i el client es pensa que l’enganyem perquè volem guanyar més diners”.

“Mampares fetes a mida per als taxis”

En Melvi Vázquez és propietari de Melvi Tapicería. Durant l’estat d’alarma van ser pioners en crear mampares fetes a mida per als taxistes que ho demanaven. “A l’inici de la pandèmia vam equipar uns trenta vehicles per dia”, però admeten que també hi ha particulars que volen posar aquest sistema “perquè hi ha gent gran que va amb els seus néts i vol assegurar-se una protecció davant la covid”. L’Autoritat del Transport Metropolità es va posar en contactar amb el local “per demanar més informació i recolzar-nos amb el projecte que vam impulsar”. Ara bé, els clients també els demanen altres elements com guants, desinfectants i tractaments d’ozó que “permeten desinfectar el vehicle en pocs minuts”. En aquest vídeo pots recuperar el testimoni sencer.