Quan començaven a notar una certa recuperació en els negocis després de poder reobrir el mes de maig, els restauradors es van veure obligats a tancar portes a mitjans d’octubre amb l’entrada en vigor de les noves restriccions dictaminades per la Generalitat. Els que s’han pogut adaptar han trobat en el menjar a domicili i per emportar-se l’única taula de salvació.

Reinventar-se després de 230 anys

El cas del restaurant Can Culleretes,

el segon més antic a tot l’estat i en funcionament des del 1786, és força paradigmàtic de com la pandèmia ha obligat els restauradors a reinventar-se. El seu director, Carlos Ramírez, va veure clar en el primer tancament que calia fer alguna cosa. El primer pas va ser crear una botiga en línia en què els clients poguessin trobar els plats de tota la vida, des dels canelons fins al capipota.

La idea de Can Culleretes no és tant crear un servei de menjar a domicili com facilitar als clients plats que puguin anar consumint al llarg de diferents dies. Per això la majoria de les elaboracions arriben als clients pasteuritzades i dins d’una bossa al buit. D’aquesta manera s’aconsegueix que el menjar tingui una data de caducitat més llarga. Després l’única cosa que ha de fer el client és escalfar la bossa al bany maria, al forn o al microones i gaudir del plat en qüestió.

Ramírez es dedica a realitzar ell mateix els enviaments als clients: ho fa una vegada a la setmana i li pot suposar tot un matí de feina. Can Culleretes no vol imposar cap frontera a la seva cuina i ja ha enviat comandes a Sant Sebastià o a Madrid. Tot i reconèixer que ara mateix només tenen deutes i que el menjar a domicili no cobreix totes les despeses, pensen mantenir el servei un cop tornats a la normalitat.

Dues estrelles Michelin a casa

El Disfrutar, del carrer de Villarroel

, amb dues estrelles Michelin, també s’ha hagut d’adaptar als canvis. Igual que molts altres restaurants, amb el primer confinament van començar a pensar en un servei a domicili. En aquest cas es va crear la línia Compatir i Disfrutar, que oferia la possibilitat de gaudir a casa d’una capsa de snacks creatius. Amb el tancament de l’octubre, el restaurant ha posat a l’abast dels clients, en col·laboració amb els serveis a domicili de Glovo i Macarfi, part de la seva carta.

Ara mateix el Disfrutar té el 80 % de la plantilla en ERTO i reconeixen que el menjar a domicili els ha permès incorporar tres persones més. Ara bé, un cop el restaurant pugui tornar a la normalitat, els xefs no tenen pensat seguir amb el servei a domicili o amb el menjar per recollir al local.

La força del barri

Un altre exemple de superació el trobem en el restaurant L’Home dels Nassos, a Sants-Montjuïc. Els dos propietaris i cuiners havien creat una experiència culinària especialment pensada per ser degustada a taula. Ara no poden fer front a un servei a domicili però el restaurant ofereix menjar per emportar-se. Tot i les dificultats que comporta replantejar tota la carta, destaquen que si han pogut sobreviure al tancament del local ha estat gràcies els veïns.

Georgina Junqué assegura que els veïns es preocupen per consumir en els locals del barri i que contínuament els demanen menjar per emportar-se, conscients que els restauradors estan passant per un mal moment.

Comparteix a: