“Mite: el discjòquei és sord. Realitat: molts DJ utilitzen protectors auditius de qualitat per a l’oïda”. Cartells com aquest estan penjats en diferents espais del Sónar per conscienciar el públic de la importància de vigilar amb els nivells de decibels que hi ha al festival, normalment elevats. La campanya indica, amb força sentit de l’humor: “Mite: les noies del davant són grupies. Fet: ser massa a prop dels altaveus et pot fer mal a l’oïda”. Continuem passejant pel festival fins que, finalment, topem amb l’estand on és l’empresa que promociona sistemes de protecció auditiva: Earproof. Com a condició per entrevistar-los, ens ofereixen fer-nos una revisió auditiva. No comencem a parlar fins que no comproven que tot està correcte.

Ens atén en Peter van Galen, un dels responsables de l’empresa, creada a Amsterdam. Van Galen ens explica que fa set anys que la seva empresa participa al Sónar: “aquesta és una bona plataforma per conscienciar, sobretot, el públic. Els músics i els discjòqueis tenen molta cura de la seva salut auditiva, perquè és la seva eina de treball“. Els dispositius de protecció d’aquesta marca van néixer després d’un treball d’investigació a la Universitat de Tecnologia de Delph, a Holanda, en què es va comprovar que en determinats concerts el públic havia patit danys auditius lleus que, si es produien repetidament, podien provocar lesions irreparables al timpà. “Aquella sensació d’arribar a casa després d’estar en un club o un concert i sentir un xiulet no és un bon símptoma: significa que ens hem fet mal“, explica en Peter. Després de provar amb diversos tipus de taps van comprovar que els de cera i els d’escuma podien resultar molestos i difícils de netejar. Va ser aleshores quan van crear el model “instant protect”, fet amb materials biodegradables en diferents mides i que es poden rentar. “També hi ha els auriculars protectors, però la majoria prefereixen els taps, que són més discrets”.

Després de donar-nos detalls sobre el producte que ven i de fer-nos la revisió auditiva, en Peter ens pregunta si portem taps. En veure que no, ens renya: “portes ulleres de sol, segurament portes protecció solar, et gastes diners en el dentista i tens assegurances de vida, però no protegeixes la teva oïda“. Van Galen diu que al Sónar no fan gaire negoci, sinó més aviat una tasca de conscienciació que “sovint arriba tard”. Per això reclama a l’organització del festival que, l’any que ve, els permetin participar al SónarKids perquè conscienciar els petits, diu, és més fàcil: “són flexibles, aprenen ràpid i són capaços de millorar en poc temps els hàbits i la conducta”.