Podria semblar impossible però aquests tambors els toca un cervell. I aquest ordinador és capaç de proposar música a l'usuari segons el seu estat d'ànim. OSCAR TER HAFSTEDE "Se miran las señales del cerebro y lo intentamos traducir en un estado mental, en una emoción." Són dos dels invents que s'han creat al Music Hack Day, una activitat que s'engloba dins del Sónar+D, que ha posat a prova, durant 24 hores seguides, la creativitat d'un centenar de "hackers" de tot el món. L'espai dedicat a la tecnologia té, però, moltes més propostes. Algunes no passen de curiositats com aquest sofà que vibra al ritme de la música. D'altres es poden convertir en eines útils del futur. Un exemple en són les impressores 3D. Lluny encara d'un possible ús domèstic. El Sónar+D també és l'espai ideal per provar les últimes innovacions en instruments digitals i explorar possibilitats tecnològiques artístiques, com aquest robot controlat remotament. També és un bon lloc perquè empreses d'aquí es donin a conèixer. ERNEST CONILL, Streaming DJ's "El que volem fer és permetre a sales que necessiten un DJ 'on-line' permetre'ls fer-ho a través del nostre web." DJ actuant des de casa seva per a un públic situat a milers de quilòmetres. I d'una idea barcelonina a una altra d'holandesa. Aquests taps per a les orelles personalitzats. "Portem ulleres de sol, ens rentem les dents, fem servir cremes solars però ens oblidem una mica de l'oïda. I cada vegada que surts d'una discoteca amb el 'piiiiip' a les orelles l'estàs perjudicant." Un invent ideal per gaudir, sense patir, de tots els decibels que encara falten per sonar.

El Sónar+D és un espai que, amb la col·laboració de la Mobile World Capital, reuneix aquest any més de 2.500 professionals i indústries creatives i tecnològiques procedents de 1.400 empreses de 50 països de tot el món. Hi ha diversos espais. El Meet the Expert és un punt de trobada amb professionals de les indústries creatives. Al Market Lab s’hi poden trobar prototips i tecnologies avançades. I al Hands on Area el visitant podrà provar amb les seves pròpies mans dispositius musicals de nova creació. En aquesta edició repeteix per tercera vegada el Music Hack Day, una competició de “hackers” que han de desenvolupar aplicacions innovadores en un màxim de 24 hores.

Notegraphy, posts amb estil

L’empresa barcelonina Herraiz Soto & Co ha creat una aplicació mòbil que repensa la manera en què escrivim i compartim textos a les xarxes socials o els xats a través del disseny. Rafa Soto treballa en aquesta empresa de publicitat que, amb l’eslògan “Always beautiful” , vol posar en valor el disseny en la comunicació a través d’Internet i les xarxes socials. “Tenim més habilitats socials que abans, ens escrivim constantment, però ho fem de manera plana i sense sentit estètic. Tenim la funció però no hem integrat la forma“, diu Soto. Notegraphy estarà disponible en dues setmanes tant per a iPhone com per a Android, i també al web oficial, a través del qual es poden tractar textos directament des de l’ordinador.

L’usuari podrà elegir entre fons, colors, estructures i tipografies per penjar els seus posts a Facebook, Twitter i Tumblr o per enviar missatges diferents a través de Whatsapp. Rafa Soto considera que amb aquests predissenys millora l’experiència de la comunicació, ja que “és més gratificant escriure i compartir continguts en línia quan aquests estan ben fets”.  Alguns dels dissenyadors que han creat col·leccions exclusives per a Notegraphy són els barcelonins Alex Trochut i David Ruiz, que juntament amb noms com el de la nordamericana especialista en tipografia capitular Jessica Hische, la il·lustradora novaiorquesa Sarah Blake o el col·lectiu nipó Dainippon Type Organization han treballat en predissenys que aviat estaran a l’abast de tothom. L’aplicació estarà disponible el mes de juliol i és gratuïta.

Contractar un discjòquei a distància

La idea de poder contractar un DJ de qualsevol país del món per fer una festa privada a casa neix i es desenvolupa a Barcelona amb la plataforma Streaming DJs. L’Ernest Conill, un dels membres de l’equip, ens explica que han estat necessaris dos anys de desenvolupament i una agenda de discjòqueis considerable per poder posar en marxa el projecte. L’objectiu de la plataforma és que qualsevol que ho vulgui pugui contractar un punxadiscos per a una festa privada. Aquest es connecta a Internet a l’hora a què s’ha convocat la celebració i comença la sessió. Els preus oscil·len entre els 150 euros per a les celebracions petites (una vintena de persones) i els 600 o més per a les festes mitjanes. No hi ha una taxa fixa, sinó que el que es paga depèn de la magnitud de la festa i també del caxé del DJ. En aquest sentit, la plataforma compta amb professionals de prestigi reconegut, però pot servir de plataforma de llançament per a discjòqueis amateurs, que senzillament hi ofereixen les seves sessions. El públic que les escolta les pot valorar i, si agrada, el seu reconeixement i el preu que cobra per sessió pot anar en augment. “Alguns professionals intenten promocionar-se així. També hi ha discjòqueis que ja tenen fills i família i que els és molt pràctic punxar des de casa“, explica Conill.

El client, de la seva banda, un cop contracta el DJ i mentre aquest punxa en streaming, manté un xat obert amb ell en el qual li pot fer indicacions com per exemple que abaixi el ritme o que animi la festa si cal. D’aquesta manera, tot i que el discjòquei no pot veure el públic (que en alguns casos és a l’altra banda del planeta), té informació sobre com es desenvolupa la sessió i què volen els assistents. Un cop acaba la festa, la plataforma StreamingDJs ofereix la possibilitat de fer un recull de fotografies de Facebook, xats o posts en altres xarxes socials que resumeixin la feina. Tot plegat és filtrat pel client, que pot bloquejar les fotos o comentaris que vulgui. El concepte de festa 3.0 ha nascut a la ciutat.

Micromecenatge per muntar concerts

Els artistes que actuen al Sónar no tenen aquest problema, però hi ha centenars de músics a Catalunya i a tot Espanya que no troben espais on tocar. Per ajudar-los i estimular la música en directe ha nascut a la ciutat Bandeed, un web de micromecenatge per a concerts. En Miquel Montalvo, un dels creadors d’aquesta plataforma de “crowdfunding”, explica que el web està pensat perquè bandes petites i mitjanes puguin arriscar-se a fer concerts. Els músics proposen una ubicació i una data per al seu recital i ho pengen al web. Els usuaris no han de fer cap aportació econòmica, sinó confirmar l’assistència. En aquest cas, l’objectiu és arribar a un nombre determinat d’assistents (per exemple, una cinquantena quan es tracta d’un local petit). Un cop s’arriba a l’objectiu, es cobra el preu de l’entrada als col·laboradors i se’ls ofereixen recompenses com ara tiquets a preus més econòmics o la possibilitat de passar entre bastidors i xerrar amb els músics, entre d’altres.

Per endegar aquesta plataforma, han posat en contacte sales de concerts, locals i bars habilitats per a la música en directe amb els músics que els ho han demanat. Esperen ampliar el nombre de contactes de manera progressiva. La sala posa les seves condicions, que acostumen a ser el preu del lloguer i el mínim de públic, i a partir d’aquí es llença la proposta. Si funciona, el concert tira endavant. Si no és així, s’envia una notificació a les persones que tenien intenció d’assistir-hi i se’ls informa que no s’ha assolit l’objectiu. Però, tant si la iniciativa fructifica com si no, la plataforma s’encarrega de recordar a l’usuari: “Sense tu no hi ha música en directe”.