Després de tres mesos tancada, ha reobert al Palau Robert la mostra “Montesa, la forja d’un mite. 75 anys del món del motor a Catalunya”, que es va poder visitar només un dia abans del confinament. L’han comissariat dos enamorats de la marca, Santi Ruiz i Pep Itchart.

L’exposició, que romandrà al Palau Robert fins al 6 de setembre,  desplega 43 models de motocicletes cedides per col·leccionistes i pel Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa. Traça tres grans etapes de Montesa: la fundacional, la d’esplendor i la de la crisi i absorció per part del gegant japonès Honda. La marca, el nom de la qual deriva d’una ordre de cavalleria fundada per Jaume II al segle XIV, va néixer amb Pere Permanyer i Francisco Javier Bultó l’any 1945.

Fins al 1959, quan Bultó marxa per fundar Bultaco, la fàbrica va ser a Barcelona, primer al carrer de Còrsega i després al de Pamplona, al Poblenou. D’aquesta primera època destaquen els models d’èxit Brio, amb alguns triomfs en competicions.

La Impala, buc insígnia de Montesa

El segon apartat està dedicat a l’etapa de creixement de Montesa. Va ser gràcies a la Impala, model d’enorme popularitat dissenyat per Leopoldo Milà. El seu motor monobloc va ser tota una innovació. De la Impala es van derivar molts models, des de ciclomotors a les primeres motocicletes de motocròs i trail, que Montesa va exportar amb molt d’èxit, especialment als EUA.

El tercer i darrer apartat de la mostra és el de la crisi, als anys vuitanta. Montesa va aguantar millor que altres fabricants, però finalment va ser absorbida per Honda. El fabricant japonès ha mantingut la marca muntant motors seus en els preuats models de trial de competició Montesa.