Fidel a la consideració que l’obra audiovisual és matèria expositiva, el CCCB exposa els 11 curtmetratges d’animació de l’artista sud-africà William Kentridge. ‘El que no està dibuixat’, en cartell fins al 21 de febrer, és doncs el plat fort del centre per aquesta tardor i la primera exposició inaugurada després del confinament. “Kentridge és un nom destacat en el panorama de l’art contemporani i al CCCB ja s’havien projectat alguns dels seus treballs”, explica Jordi Costa, cap d’exposicions del CCCB.

És el primer cop que es poden veure els 11 curts de Kentridge de forma conjunta, entre altres coses perquè el darrer, ‘City Deep’, es va estrenar tot just a principis d’octubre a Johannesburg, la seva ciutat. ‘Johannesburg, la segona ciutat després de París’ és el títol del primer curtmetratge, del 1989. A través d’aquesta sèrie fílmica de dibuixos de carbonet animats,  ‘Drawings for projection’, es pot traçar la història dels canvis que han operat en la complexa societat sud-africana. Per bé que Kentridge ha dit sempre que no pretenia il·lustrar l’apartheid. “Kentridge és fill de l’advocat que va representar Nelson Mandela i la seva mare va crear el primer centre de recursos jurídics sense ànim de lucre del país. El que en els seus progenitors era activisme, en ell esdevé diàleg artístic”, argumenta Jordi Costa.

Artista multidisciplinari

La sèrie també permet veure una evolució del seu dibuix, inicialment molt expressionista i en els darrers curts més detallista i poètic. A més de les 11 animacions, s’exhibeixen alguns dibuixos i uns quants tapissos de grans dimensions, que l’artista considera en continuïtat amb les peces d’animació. “Són com imatges congelades, apunts de possibles pel·lícules”, comenta Costa. Creador multidisciplinari, Kentridge s’ha interessat per la pintura, el teatre i, recentment, per la performance. En aquest sentit, un dels imperdibles de la mostra se situa en una planta inferior del centre. ‘More sweetly play the dance’ és una impactant videoinstal·lació de prop de 40 metres que disposa de vuit pantalles en les quals es projecta de forma continua una processó.