Ningú no pot negar que aquest Sant Jordi del coronavirus serà diferent a tots els altres. Aquest dies s’ha posat a prova la resistència de les llibreries i el sector del llibre en general. Si bé no sempre s’ha estat d’acord amb quina era la millor opció per celebrar aquest Sant Jordi confinat, finalment, qui ho ha pogut assumir, ha optat per l’enviament en línia dels llibres.
Canvi de tendència
L’editorial Comanegra està enllestint les darreres comandes de llibres perquè aquests puguin arribar puntualment als lectors. Com ja no tindran paradeta presencial a la Rambla les vendes s’han fet a través del seu portal web. Aquí no hi ha cap problema d’espai i, per tant, el lector pot triar i remenar virtualment no només entre les novetats, sinó també entre tot els llibres de fons i és aquí on han detectat un canvi de tendència. Segons l’editorial en un Sant Jordi normal acostumen a vendre un 80 % de novetats i un 20 % de llibres de fons, en canvi aquest Sant Jordi la truita s’ha tombat i ara les vendes dels llibres de fons representen un 70 % i les novetats només un 30 %. Un punt que segons l’editorial hauria de fer reflexionar al sector sobre la tirania de la novetat per Sant Jordi.
Donar opcions a tothom
Pel que fa a la polèmica de si els llibres s’havien d’enviar per Sant Jordi als lectors o hauria estat preferible fer-ho després del confinament tal com proposa la iniciativa llibreries obertes, Comanegra ha optat per un camí més salomònic. L’editorial creu que el lector és prou adult i sobirà com per triar de quina manera vol que li arribi el llibre per Sant Jordi. De fet, ells ofereixen rebre el llibre per comanda en línia o bé que es pugui obtenir després del confinament. A més, han tirat endavant el projecte Adopta una llibreria que permet al comprador decidir quina llibreria rebrà el 30 % de l’import que és el marge que acostumen a tenir les llibreries.
Comanegra defensa el seu model i assegura que “el que no es podia fer era deixar en mans d’una o dues opcions l’enviament de llibres en línia i diversificar-ho de tal manera que les petites i mitjanes editorials així com les llibreries poguessin aguantar millor el sotrac.
La postura d’algunes llibreries
Algunes llibreries han optat per no realitzar enviaments i esperar a fer l’entrega dels títols després del confinament. És el cas de la llibreria Nollegiu que creu que es tracta de respectar les normes sanitàries i no exposar ningú al virus més enllà del necessari. Per aquest Sant Jordi a través del seu canal de YouTube i Facebook Live retransmeten durant 9 hores en directe converses amb autors, lectors, llibreters o editors, al cap i a la fi l’objectiu de la Nollegiu és parlar de llibres l’element central de Sant Jordi. Com altres llibreries des de la Nollegiu han entomat el repte de la presència virtual amb moltes ganes i han detectat que ara els segueix molta més gent i han trobat nous lectors, una crisi que tot i les pèrdues econòmiques també mostra la seva part positiva.