La pandèmia de la covid-19 ha estat una oportunitat per experimentar “com crear demanda intel·ligent per part del sector de la salut i trobar oferta sofisticada que respongui a aquesta demanda”. Ho explica el professor i investigador de l’Escola d’Enginyeria Industrial de la UPC, Josep Maria Monguet, cofundador i coordinador alhora del projecte Design to Fight Covid.
Des de fa temps, Monguet treballa per donar resposta als reptes que planteja el sector sanitari i coneix la complexitat de gestió que aquesta activitat suposa. Conscient d’aquest fet, explica que l’excepcionalitat del moment urgia trobar un sistema que agilitzés la posada en contacte de professionals sanitaris i enginyers per donar resposta a reptes i necessitats a causa de la pandèmia. I la resposta a aquesta necessitat va ser crear un web amb una interfície intuïtiva, usable i robusta. Els sanitaris exposaven les seves necessitats i els enginyers, de manera desinteressada, donaven la solució.
“Per una banda teníem un banc potencial, de coneixement, d’habilitats, i, per l’altra, demandes. Llavors nosaltres intentàvem gestionar les demandes per transferir-les a un petit col·lectiu de professionals que ajudessin”, explica Monguet.
CovidScape o com aprendre jugant
El web Design to Fight Covid ha facilitat la creació de 13 projectes en sis setmanes. Han sorgit fruit d’idees innovadores, pensades en termes d’utilitat per al sector sanitari i per a la societat en general. Un d’aquests és el videojoc CovidScape. La idea va sorgir arran de la necessitat de generalitzar eficaçment les normes sanitàries bàsiques per evitar l’expansió de la pandèmia. El també cofundador del projecte, el professor associat de la UPC, Àlex Trejo, explica que la gamificació, en aquest cas introduir el joc en l’aprenentatge, és una solució eficaç pel repte que es plantejaven. “Des de ben petits, el joc forma part de la nostra vida. Sempre estem jugant. I és com aprenem. Aquesta és la clau. Com més jugues més aprens i agafes més costums. Era el component que cercàvem. Com més jugues al joc, més assimiles els conceptes de portar mascareta, rentar-te les mans, el distanciament social, etc.”
La importància del disseny
L’èxit del projecte es deu també al seu disseny. Qui n’ha estat la responsable és la cofundadora Michelle Catta-Preta. Per a aquesta dissenyadora, un dels elements crítics era crear “una experiència d’usuari que facilités la feina i el seu desenvolupament”. Ras i curt. Que convidés a treballar i que, a la vegada, ordenés el flux de les diverses activitats. Per a Catta-Preta “el disseny és molt important perquè en aquesta interfície treballarem amb molta gent, tots en línia, a casa, i haurem d’utilitzar molta informació. Si no hi ha un disseny clar del procés d’innovació i d’interacció entre les persones, no s’arriba enlloc”.