La tauleta, el diccionari de la RAE i el xec en llibres que han rebut la Mel i l’Anna per guanyar el premi Es de Libro és el menys important. El més preuat ha estat l’experiència de fer i presentar una recerca. Així ho expliquen elles, que han investigat sobre els hàbits de lectura dels alumnes de l’Institut Juan Manuel Zafra, on estudien i també de l’Escola Dovella, al Camp de l’Arpa. Han partit dels exemples de les sagues de ‘Wonder’ i ‘Harry Potter’ per demostrar que els joves sí que s’interessen per la lectura si llegeixen llibres que els interessen.

Mel Galup i Anna Bertos són dues alumnes de primer d’ESO de l’Institut Juan Manuel Zafra, al Camp de l’Arpa, que han rebut el premi nacional de recerca Es de Libro. L’atorguen l’Associació d’Autors i Editors de Llibres, Revistes, Diaris i Partitures (CEDRO), i l’Editoral SM. Més enllà de la tauleta, el diccionari de la RAE i el xec en llibres que han rebut, el que més valoren és l’experiència d’elaborar i presentar una recerca.

Canviar les lectures obligatòries a l’ESO

El seu treball ha estat el guanyador entre gairebé 900 recerques que s’han presentat a la convocatòria. Han centrat la investigació en els hàbits de lectura i preferències dels alumnes del seu institut i els d’una escola del mateix barri, el Camp de l’Arpa. I ho han fet a partir dels llibres de les sagues ‘Wonder’ i ‘Harry Potter’. El que han detectat és que aquests llibres agraden a estudiants sense hàbits de lectura i, per això, les proposen com a lectures obligatòries a l’ESO. “Pensem que un llibre de lectura obligatòria pot fer que, com que no t’agradi el llibre, no vulguis llegir-ne més”, argumenta Anna Bertos.

Fomentar la investigació i la recerca

Les estudiants han fet la recerca premiada en el marc d’una activitat extraescolar gratuïta, Zafra Investigadora, que ofereix l’institut per fomentar la investigació i la recerca. “És recerca a partir de la seva motivació”, explica Maria del Pilar Menoyo, responsable de l’activitat, “si algun tema els interessa inicien una recerca, jo els acompanyo però ells fan el que volen”. Les joves s’hi han dedicat tots els dimecres a la tarda i fora de l’horari escolar. Però no són només elles les que han treballat de forma voluntària, també la professora responsable de l’activitat, que és una catedràtica de matemàtiques jubilada.