10 alumnes de l’Institut Milà i Fontanals, al Raval, participen aquest any en el programa Estades formatives. Cada dimarts i dijous van a empreses del barri que col·laboren en el projecte, que consisteix a adaptar el currículum acadèmic a les capacitats dels estudiants.

Dante Duran és un d’aquests alumnes. Ell està fent les pràctiques a Casa Piera, un comerç especialitzat en material de belles arts. L’important d’aquestes pràctiques és que computen de cara a obtenir el títol de l’ESO. L’alumne explica que “mai no hauria pensat que existia aquesta possibilitat. Jo creia que repetiria sempre o que no podria obtenir el títol, però quan vaig veure que hi havia aquest programa vaig veure que hi havia una sortida“.

L’estada a les empreses a més de ser el primer contacte amb el món laboral també els ajuda a guanyar autoestima. Això és el que pensa Manoli Vega, que fa prop de 30 anys que treballa a Casa Piera i que li fa de tutora al comerç. “Ell està més segur, ja coneix una mica més el que hi ha a la botiga. És un nen molt eixerit i molt treballador”.

Contra l’abandonament escolar

Estades formatives és un programa que vol combatre lel grau elevat d’abandonament escolar a secundària. Combina la formació a les aules, els dilluns, dimecres i divendres, amb les pràctiques a les empreses, els dimarts i dijous.

El tutor d’aquest programa a l’Institut Milà i Fontanals, Miquel Àngel Muñiz, explica com es posa en pràctica aquest programa. “Treballem per àmbits. Tenim un àmbit més aviat social i lingüístic, un altre més aviat matemàtic i científic i tecnològic, i fem activitats perquè pugui desenvolupar aquestes competències, que després en principi han d’aplicar a les empreses. Que vegin que allò que aquí s’explica té una aplicació en el món real”.

Aquest any, Estades formatives s’ha fet per primera vegada als instituts Milà i Fontanals i Miquel Tarradell, al Raval, i la idea és donar continuïtat a aquest projecte, que té el suport del Consorci d’Educació i del districte de Ciutat Vella.