Falta poc més de mig any perquè s’apliquin —a partir del 2020— les restriccions de circulació per als cotxes més contaminants dins del perímetre de les rondes de Barcelona. L’objectiu del veto, en l’ordenança del qual està treballant la Taula contra la Contaminació, és que deixin d’entrar a la ciutat uns 50.000 vehicles que no tenen l’etiqueta ambiental. Una possible solució per als conductors afectats seria fer servir els anomenats “park and ride“o aparcaments de dissuasió al costat d’estacions de tren de les rodalies. La realitat, però, és que a hores d’ara l’oferta d’aquests pàrquings és en alguns casos insuficient o presenta deficiències importants.

Condicions sota mínims

Un exemple el trobem a l’estació de FGC de Les Planes. Existeix un pàrquing d’accés lliure senyalitzat però els conductors habituals asseguren que “si arribes més tard de les 8.20 h ja no hi pots aparcar”. L’alternativa és fer-ho en un altre solar pròxim que “és més aviat un descampat”, explica el Josep Vila. “No està asfaltat, les places no estan pintades i hi ha pendents forts on és arriscat deixar-hi el cotxe”, afegeix.

La crítica no la fan només els usuaris. El RACC va concloure, en una auditoria feta l’any passat, que la majoria d’aparcaments de dissuasió al costat d’estacions tenien unes condicions per sota de l’aprovat. I alertava que aquests pàrquings “no estan preparats per donar servei els dies de restriccions de circulació”.

Experiència pionera

Hi ha qui considera, però, que la funció dels “park and ride” no ha de ser acollir tot el volum de vehicles vetats a la ciutat. “Això no és viable”, diu Guillem Alsina, cap de planificació de mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Aquesta administració és l’única per ara que ha impulsat un model de “park and ride” similar al que funciona des de fa dècades en altres països europeus.

El febrer de 2018 va posar en marxa dos aparcaments a Castelldefels i Sant Joan Despí, que juntament amb un tercer, a Sant Just Desvern, des d’aquest març, ofereixen en total unes 250 places. En aquest cas s’han aprofitat places que ja existien però que, un cop pintades i senyalitzades, ara només es reserven per a usuaris de transport públic. Per demostrar que ho són, cal registrar-se en una aplicació mòbil i després d’utilitzar per exemple el tren, cal validar el títol de transport en una màquina de l’AMB instal·lada a l’estació. L’ús indegut de les places de “park and ride” per part d’altres conductors està sancionat per les policies locals.

Des que va entrar en funcionament el servei s’hi han registrat més de 2.000 usuaris, i d’aquests, uns 500 fan ús regular cada setmana d’algun dels tres aparcaments. La idea és arribar pròximament a les 1.000 places en altres poblacions com ara Castellbisbal, Sant Boi o Gavà, amb solucions similars, aprofitant les places existents. Però Alsina reconeix que “estem endarrerits” respecte a altres països, i per això creu que “segurament haurem de construir aparcaments nous”, com de fet està previst des de fa anys en planificacions de la Generalitat. “Hi ha hagut falta d’inversió i d’iniciativa”, conclou Alsina.