A les portes de les eleccions municipals 2019, el govern d’Ada Colau ho deixa tot llest per poder implantar tres noves superilles a Barcelona. Es faran als entorns del carrer de Girona (Dreta de l’Eixample), als entorns de l’Espai Germanetes (Esquerra de l’Eixample) i a Sant Gervasi – la Bonanova. En total, la previsió de l’executiu és guanyar 60.000 m2 d’espai públic nou (equivalent a 6 illes de l’Eixample).

En tots tres casos, les últimes setmanes han acabat els processos participatius i els consells de barri han consensuat plans d’actuació que contemplen les superilles. Ara bé, haurà de ser el proper govern municipal el que hereti els projectes per fer-los realitat. Segons ha explicat la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, al setembre es podrien començar a fer les licitacions i les obres podrien començar l’any 2020.

Com serà la superilla de Girona?

El canvi principal de la superilla de Girona serà al mateix carrer de Girona. En comptes de tenir dos carrils per al trànsit i un carril bici segregat, la proposta és que passi a ser de plataforma única amb només un carril per als cotxes. El govern municipal vol que tingui una morfologia similar al carrer del Comte de Borrell, tal com es veu en la imatge virtual que hi ha a continuació.

A banda dels canvis físics a Girona (més vegetació i més espai per als vianants), la circulació del trànsit rodat també patirà canvis perquè els cotxes i motos ja no podran enfilar tot Girona des de la ronda de Sant Pere fins a la Diagonal. Quan es faci la superilla, els cotxes es veuran obligats a abandonar Girona a l’altura d’Ausiàs Marc (de color vermell a la següent imatge) i en una segona fase, a Consell de Cent i a Provença (de color blau).

Els entorns del carrer de Girona són una de les zones de Barcelona amb menys espai verd, amb només 0,59 m2 per habitant. De fet, al carrer de Girona hi ha dictada una suspensió de llicències de bars i restaurants, a l’espera de la transformació que es faci en aquesta via.

Com serà la superilla de Germanetes?

L’altre projecte que preveu el govern d’Ada Colau a l’Eixample és la superilla de l’Espai Germentes. Per això es reduirà el trànsit a un tram del carrer del Comte Borrell (entre la Gran Via i l’avinguda de Roma) i, sobretot, es treurà trànsit de Consell de Cent (des del Parc de Joan Miró i fins a Aribau), tot creant una plaça sense encreuament de trànsit davant de l’Espai Germanetes.

En una segona fase també es reduirà espai per als cotxes als carrers de Llançà, de Rocafort i de Casanova (sempre entre la Gran Via i l’avinguda de Roma).

Com serà la superilla de Sant Gervasi?

La superilla de Sant Gervasi serà la més petita de les tres que preveu el govern municipal. En aquest cas, es donarà prioritat al vianant en una desena de carrers o trams de carrers (com el carrer de Reus entre Muntaner i Sant Gervasi de Cassoles, o el carrer de Bigai). Ara bé, l’actuació més important tindrà a veure amb actuacions directes sobre la mobilitat dels cotxes.

El govern Colau vol evitar que els conductors busquin dreceres per dins del barri per anar a buscar vies principals com la ronda de Dalt, la ronda del General Mitre o el carrer de Balmes. Per això s’eliminarà el gir a Teodora la Madrid per als cotxes que vinguin de la ronda de Dalt, i els cotxes que vulguin anar a buscar la ronda no podran pujar pel carrer de Sant Gervasi de Cassoles, com fins ara.

Objectiu: Connectar les superilles

Més enllà de les tres superilles noves, el govern d’Ada Colau ha assegurat que està treballant per unir les diferents superilles de la ciutat entre si a través de grans eixos verds. De fet, una possibilitat que hi ha sobre la taula és pacificar el trànsit de tot Consell de Cent per unir, així, la superilla de Germanetes i la superilla de Girona.

noves Superilles Barcelona

Segons ha explicat la tinenta d’alcalde Janet Sanz, podríem parlar de “xarxa de ciutat” amb “espais i carrers pacificats que es connecten entre si”. Així —ha justificat Sanz—, es podria “fer possible la ciutat saludable”. En aquest sentit, en director de Model Urbà de l’Ajuntament, Ton Salvadó, ha confirmat que s’estan estudiant possibles vies de connexió.

La superilla del Poblenou, pionera

La superilla del Poblenou va ser la primera del govern d’Ada Colau. Aquest model urbanístic expulsa els cotxes que hi entren, fet que permet guanyar places públiques noves on abans hi havia cruïlles del trànsit. A banda de la del Poblenou, durant el mandat s’han executat quatre superilles més amb models similars: la supercruïlla del Mercat de Sant Antoni, la superilla d’Horta, la de Sants-Hostafrancs i la de Maternitat-Sant Ramon.

En total, s’han guanyat 100.000 metres quadrats nous d’espai públic.

Superilla del Poblenou