El president del RACC, Josep Mateu, ha reconegut que cal fer-se la idea que els cotxes desapareixeran del centre de Barcelona i que, quan això passi, cal estar preparats. Per Mateu cal encarar la mobilitat dels propers anys amb una visió metropolitana, i ha apostat per crear una Agència de Mobilitat publicoprivada dedicada exclusivament a aquesta matèria en què participin tots els agents implicats. De fet, el president del RACC ha reconegut que ja han iniciat contactes per impulsar-la, i ha apostat per una organització similar a la de Turisme de Barcelona o Fira de Barcelona. Mateu també reclama que el sector privat no només siguin elements “a consultar”, sinó que tingui part activa en el disseny i fins i tot en el lideratge del model de futur.

Mateu ho ha explicat durant la presentació d’un pla del RACC amb 45 propostes per millorar la mobilitat de la ciutat. A banda de la creació d’aquesta agència de mobilitat, l’entitat també proposa mesures com desenvolupar un pla de la moto i fer test de carrils exclusius per a motoristes als accessos a Barcelona, impulsar plans per anar a treballar amb bicicleta, establir carrils bus-VAO (+3 passatgers), millorar la capacitat del transport públic i la connexió amb l’entorn metropolità o un pla per potenciar els Parks&Ride, entre d’altres.

Des del RACC també aposten per aprendre de la ciutats que s’han convertit en referents de la mobilitat, per diferents motius, com Copenhagen amb mobilitat ciclista, Munich en la xarxa de Park&Ride, o Oslo en el vehicle elèctric, entre d’altres. També reclamen aprofitar el període electoral per situar la mobilitat al centre del debat. “Posem les llargues”, ha dit Mateu, “per mirar quina és la ciutat de futur que volem”.

Les empreses de VTC podrien pagar la llicència dels taxis

El RACC també ha posat una proposta sobre la taula per ajudar a solucionar el conflicte entre les empreses de VTC i el sector del taxi. L’entitat aposta perquè els clients de VTC paguin un plus pel servei que reben que serveixi per retornar als taxistes tot o una part del que han pagat per la llicència. D’aquesta manera, assegura Mateu, aquestes empreses que viuen “de la no regulació” s’igualarien als taxis, i a aquests se’ls compensaria per la inversió feta.

Mateu assegura que la regulació d’aquest sector es correspon al segle XX quan, en canvi, som al segle XXI. “La tecnologia mana en la mobilitat”, sentencia, i considera que aquesta podria ser una bona solució per a totes dues parts.