Les administracions estan debatent quina és la millor connexió ferroviària que s’ha de fer entre Barcelona i l’aeroport Josep Tarradellas. Els accessos ferroviaris per fer arribar el tren a la T-1 s’estan enllestint i ara és el moment de definir com es gestionarà el servei. L’Ajuntament i Adif proposen fer-hi arribar l’R4 de Rodalies, mentre que la Generalitat vol un tren llançadora que connecti Barcelona amb l’aeroport.

Tot plegat s’ha de consensuar en els propers mesos, tot i que la veu de la Generalitat té més pes en aquesta matèria. A partir d’aquí es concretarà en el Pla director d’infraestructures per a Catalunya 2021-2030, que estableix la mobilitat per a la propera dècada.

Fer-hi arribar l’R4, l’aposta de l’Ajuntament, Renfe i Adif

connexió R4

Ajuntament i Adif proposen que sigui una línia de Rodalies, l’R4, la que arribi a l’aeroport. Això suposaria enllaçar desenes de poblacions, algunes de les quals són les més importants del Vallès, com Terrassa o Sabadell, però també Manresa, amb l’aeroport. De fet, el 2018 l’R4 va ser la línia de Rodalies amb més passatgers, i consideren que fer-la arribar fins a l’aeroport és l’opció més eficient.

Aquesta proposta faria canviar el recorregut de l’R4 a Barcelona. La línia tindria parada a les estacions de Sant Andreu Comtal, el Clot, Passeig de Gràcia i Sants, i ja no s’aturaria a Plaça de Catalunya. Això és perquè s’optaria per fer passar aquesta línia pel túnel del Clot, menys saturat de circulació que el de plaça de Catalunya.

A partir del Prat, els trens es desviarien pel túnel de les obres que s’han d’enllestir el 2021. Tant l’Ajuntament com Adif i Renfe volen que aquesta proposta serveixi per aplicar millores de funcionament i optimitzar l’R4.

La presidenta de TMB i regidora de Mobilitat de Barcelona, Mercedes Vidal, creu que “és absurd crear noves línies en comptes d’aprofitar les existents”, i pel coordinador del Pla de Rodalies de Catalunya, Pere Macias, que depèn de Foment, és la millor opció per una xarxa de Rodalies en plena transformació i que ha de fer “molt més flexible i dinàmica”.

Un tren llançadora entre Barcelona i l’aeroport, l’opció de la Generalitat

connexió tren llançadora

Des de la Generalitat, però, recelen de l’eficiència de les línies de Rodalies. En el seu lloc, proposen una línia de tren específica que connectaria directament l’aeroport amb Barcelona cada 15 minuts i que estaria gestionada per FFCC. Les estacions de Barcelona on s’aturaria, però, encara no s’han definit.

El secretari Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, considera que és l’opció amb més sentit per donar servei d’alta capacitat amb connectivitat directa. “Entenem que vincular-la a una altra línia de Rodalies no és una prioritat i no ha de ser l’objectiu. Seria absurd connectar la llançadora a una línia que no ens doni fiabilitat i que és de llarg recorregut territorial”, conclou Gavín.

La connexió amb el transport públic és insuficient

L’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat va tancar el 2018 amb 50 milions de passatgers, i això deixa en evidència la connexió de la infraestructura amb el transport públic. Totes les administracions coincideixen a considerar-la insuficient i, per això, tot i que amb propostes divergents, creuen que s’ha de solucionar en els propers anys.