Els veïns i comerciants dels carrers en transformació de l’Eixample ja coneixen com es consolidaran les pacificacions que, de moment, han tret espai als cotxes a través de l’urbanisme tàctic. L’Ajuntament va anunciar aquest dimecres la convocatòria d’un concurs públic per fer del Consell de Cent, Comte Borrell, Rocafort i Girona eixos verds amb prioritat per al vianant. Un projecte que genera expectatives i dubtes entre veïns i comerciants, acostumats a les facilitats del cotxe, però també a la contaminació i el soroll.

En un balcó de Consell de Cent, l’Eduard llueix una bandera amb una calavera en què es pot llegir “Stop contaminació”. Aquest integrant de la plataforma Eixample Respira celebra la proposta: “Estic content, ens permetrà passejar amb tranquil·litat i podrem descansar millor a les nits”. A peu de carrer, també validen els canvis la Pilar i la Sara, veïnes de l’Antiga Esquerra de l’Eixample, que creuen que la mesura servirà per reduir la contaminació en un dels punts crítics de la ciutat, i rebutgen que pugui perjudicar el comerç: “Si passeges et pares més a mirar aparadors”, argumenta la Pilar.

Precisament la repercussió de la pacificació planteja dubtes a Jordi Torres, responsable de la Papereria Canut, a l’encreuament entre Consell de Cent i el carrer de Girona, on s’hi hauria de fer una plaça sense pas als cotxes: “Tant debò m’equivoqui, però crec que això serà l’estucada final per al comerç de la zona“, lamenta. En canvi, al mateix xamfrà la Cristina creu que el canvi pot ser positiu per al seu bar perquè diu que al carrer hi ha “massa cotxes i motos”, tot i que demana regulació per evitar un fenomen similar al que s’ha produït a Enric Granados: “Ple de vida nocturna però mort de dia”.

Dos conductors que aquest dijous avançaven en direcció Besòs per Consell de Cent són crítics amb la mesura: “Al final només podrem anar en bicicleta o mula!”, deia un d’ells. Mentre que l’equip de professores d’un institut en un dels xamfrans prenia cafè a l’hora del pati en un dels bancs d’urbanisme tàctic, tot comentant els canvis que han de venir: “Diuen que el model és el que s’ha fet a Sant Antoni, però jo vull que hi posin verd, no m’agrada el formigó dur”, exposa l’Eva.

Com serà la càrrega i descàrrega? I per on aniran les bicicletes?

Xavier Llobet, president de l’associació de comerç Cor Eixample, demana que se’ls consideri uns veïns més del carrer: “Veïns de planta zero”. I exposa les necessitats dels botiguers: “Necessitem mercaderies, poder fer càrrega i descàrrega. Això és el mínim per treballar”. Llobet està d’acord d’emmirallar-se en els canvis als carrers que envolten el Mercat de Sant Antoni, però demana conèixer “com els ha anat allà a les botigues”.

També està per definir l’espai que han d’ocupar les bicis i els patinets. Segons el consistori, com que el traçat del carrer serà de plataforma única, hi tindran espai per circular, però aquest aspecte amoïna el col·lectiu: “No vull anar amb el patinet per un carrer on hi ha nens petits, no vull anar esquivant la gent“, deia un dels patinadors aquest matí.