Fa 20 anys que Barcelona va recuperar el tramvia, una infraestructura que va començar a rodar el 3 d’abril del 2004. Aleshores es va fer, en concret, el primer viatge del Trambaix, que connecta Barcelona amb l’Hospitalet, Esplugues, Cornellà i Sant Joan Despí. En aquest temps la xarxa s’ha ampliat i s’hi han sumat línies (fins a arribar a les sis) i ara s’està treballant en la unió per la Diagonal. En una entrevista al programa ‘bàsics’, de betevé, Humberto López Vilalta, director general del TRAM, s’ha mostrat partidari de culminar la connexió de seguida que acabin les obres a Verdaguer.

La unió dels dos tramvies és el que dona sentit a la fase 1 [és a dir, de Glòries a Verdaguer]. Tan sols quedaran 1,9 quilòmetres fins a Francesc Macià i, un cop acabat, podrem dur 65 milions de passatgers l’any“, ha dit. López Vilalta hi ha insistit després que l’alcalde, Jaume Collboni, situés la connexió total de les línies en el proper mandat. Segons el seu parer, la ciutadania “s’estranyarà” si el projecte no es culmina. A l’inici de l’entrevista, el director ha recordat que el tramvia és el mitjà de transport públic més ben valorat pels passatgers i se n’ha mostrat satisfet.

López Vilalta també ha parlat de la transformació actual de la infraestructura, amb el nou recorregut que uneix Glòries i Verdaguer, i el sistema de catenària innovador que s’hi utilitzarà. Tal com es va anunciar, el TRAM no tindrà cablejat aeri i el traçat nou funcionarà amb una catenària soterrada, pionera a l’estat. “És un sistema molt provat i que ja és un èxit a altres països, com França”, ha afirmat. La inauguració del recorregut i les tres parades noves a la xarxa està prevista per a aquest 2024.

20 anys de tramvia a Barcelona

Les obres per connectar el tramvia per la Diagonal coincideixen amb el 20è aniversari d’aquest mitjà de transport i s’ha aprofitat per fer-ne balanç. Durant aquestes dues dècades, s’han afegit 29 quilòmetres de via i 56 parades i s’han fet més de 450 milions de viatges.

Entrevista completa a Humberto López, director del TRAM