El Trambaix es va inaugurar el 3 d’abril del 2004. Aquest dia també es va fer el primer viatge d’aquesta línia del TRAM de Barcelona. A l’acte d’inauguració hi van assistir el president de la Generalitat d’aleshores, Pasqual Maragall, qui va afegir-se al primer viatge amb passatgers del tramvia. Va recórrer 12 quilòmetres, un trajecte que es va haver d’interrompre a la carretera de Cornellà, a l’altura del pont d’Esplugues, per les protestes d’un grup d’ocupes de la masia de Cal Suís d’Esplugues de Llobregat i veïns que van tallar la via amb taules i cadires i amb un partit de futbol com a mostra de protesta en contra el Trambaix, una reivindicació que va durar fins que la policia els va desallotjar.

Des del 2004, el Trambaix, serveix de connexió entre la ciutat de Barcelona amb l’Hospitalet, Esplugues, Cornellà i Sant Joan Despí, totes a la comarca del Baix Llobregat. El primer comboi del Trambaix amb passatgers va sortir de les cotxeres de Sant Joan Despí i va arribar fins a la plaça de Francesc Macià a Barcelona. El Trambaix es va estrenar amb tres línies: la T1, des de la plaça Francesc Macià de Barcelona fins a Bon Viatge, a Sant Joan Despí; la T2 amb el mateix punt d’inici i fins a Sant Martí de l’Erm, també a Sant Joan Despí, i la T3 entre Francesc Macià fins al Consell Comarcal, a Sant Just Desvern (que va entrar en funcionament més tard).

El Trambaix va estrenar-se amb el mateix horari del metro de Barcelona i una freqüència de cinc minuts a les zones comunes i d’entre 10 i 15 a la resta de vies. El Trambaix va néixer adherit al sistema de tarifes integrat.