Max Besora i Borja Bagunyà són dos homes de lletres que formen part, per molt poc, de la generació mil·lennista. Crescuts entre els 80 i els 90, el Borja és un novel·lista precoç capaç de fer de l’escriptura una ‘Defensa pròpia’ o de dedicar-li un llibre de contes a les ‘Plantes d’interior’. I el Max ha capturat ‘L’espectre electromagnètic’ de la poesia i ha lloat les ‘Aventures i desventures de l’insòlit i admirable Joan Orpí, conquistador i fundador de la Nova Catalunya’. Ara, mentre el Borja continua com a respectable director de l’Escola Bloom i el Max com a honorable professor, tots dos decideixen fer-se els “macarres” i infiltrar-se en el submon del trap.

‘Trapologia’

Borja Bagunyà i Max Besora es plantegen la pregunta: què és el trap? Com funciona aquesta música capaç de moure tota una generació i d’escandalitzar fins i tots els mil·lennistes? Conscients que no en saben prou, i que no els toca per edat, en lloc de presentar-nos un estudi acadèmic sobre figures com Yung Beef, Bad Gyal, C Tangana o La Zowi ens presenten un llibre trap en què mesclen gèneres i estableixen un relat “bizarro”, com dirien ells mateixos.

Com posar fi a la cultura catalana (imperant)

Al marge de parlar de termes i personatges propis del trap, i de discutir fins a quin punt aquest gènere abraça el masclisme o és terreny apropiat per al feminisme, Borja Bagunyà i Max Besora utilitzen aquest llibre per reflexionar sobre el panorama literari i cultural català. I el diagnòstic és poc amable. A diferència del rap, que és un gènere que va de cara, en què les crítiques i els enfrontaments es publiciten, la literatura catalana és un terreny bonista sense capacitat crítica, que premia als més mediàtics (i mediocres) i arracona als qui poden oferir nous llenguatges a les lletres de casa nostra. Una diferència amb aquesta música juvenil que ressalten al llibre i de la qual segurament podríem aprendre molt. La pregunta és si després d’escriure’l els haurà quedat algun amic.

RECUPERA L’ENTREVISTA A MAX BESORA I BORJA BAGUNYÀ AL ‘TERRÍCOLES’