L’artista Toni Hervàs assegura que és dibuixant però veient les seves escultures de grans dimensions de paper maixé mai ho diries. “Entenc el dibuix com una disciplina molt simple però també elàstica que permet absorbir d’altres que podrien semblar més complexes com la instal·lació, la performance o la pintura”.

Centenars de cartrons, papers de diari, fotocòpiesToni Hervàs treballa amb materials molt barats i senzills que transforma en escultures de grans dimensions. A la fàbrica de creació La Escocesa ha trobat el taller ideal per crear les seves peces voluminoses. 

Durant uns cinc mesos ha treballat gairebé cada dia de la setmana per tenir enllestides les peces que ara exposa al MACBA i al CCCB. De fet, Hervàs s’ha convertit casualment en un dels pocs artistes que exposa en el mateix moment a dues de les institucions museístiques contemporànies més importants del país.

Entenc el dibuix com una disciplina molt simple però també elàstica que permet absorbir-ne d’altres
Toni Hervàs, artista

Toni Hervàs al MACBA

Per entrar a l’exposició “Apunts per a un incendi dels ulls” al MACBA primer haurem de franquejar un portal que ens portarà a descobrir els artistes emergents de Barcelona.

Aquesta és l’estructura de paper maixé que Antoni Hervàs ha creat inspirant-se en el joc de taula El Chino (ambientat al barri barceloní del Raval) i en el Teatre Arnau de l’avinguda Paral·lel.

Hervàs fa un homenatge a les sales de varietats i de cabaret del Paral·lel. L’artista reconstrueix un món, un edifici que s’ha ensorrat però que es troba en fase de restauració i recuperació. El Teatre Arnau va ser una de les sales més populars de la ciutat fins a la seva clausura el 2004.

La ruïna d’Hervàs mostra pintures i collages amb imatges relacionades amb una segona intervenció al mateix Arnau. Hervàs ha col·laborat amb Pau Magrané per crear un mural de 24 metres que fa un crònica dels teatres de varietats.

Toni Hervàs al CCCB

Toni Hervàs ha creat un virus que canta, que va sense mascareta i que ens pot contagiar. La peça ‘T(ouch)’ tracta sobre la por del contacte amb l’altre i cap a les persones sense mascareta.

‘T(ouch)’ és la peça que tanca l’exposició “La màscara no menteix mai” al CCCB. Una exposició sobre com ha canviat l’ús de les màscares els darrers anys, des de símbols de transgressió i secret a la icona d’una societat responsable.

Toni Hervàs va demanar a l’artista Gitano del Futuro un “hit contagiós que fos com la covid” i així tothom s’emportaria a casa la seva música. La instal·lació parteix de la figura que conté Gitano del futuro, l’ou d’on ha sortit el monstre, que s’acaba per convertir en una espècie de recorregut com un passatge del terror.

Gitano del Futuro

Antoni Hervàs, l’artista del paper maixé

Antoni Hervàs va estudiar belles arts a la Universitat de Barcelona (2006) i gravat i estampació a l’Escola Llotja. Algunes de les seves exposicions en solitari són “Copacabana”, a The RYDER Projects (Madrid, 2021), i “Sausages”, a OKELA (Bilbao, 2021). Ha participat en nombroses exposicions col·lectives, com “Adiós, que estés bien” (als museus de la Comunitat de Madrid, 2019) i “Generaciones 2018”, a La Casa Encendida (Madrid, 2018). Hervàs ha estat artista resident de Gasworks (Londres, 2018) i del 18th Street Arts Center (Los Angeles, 2017), i el 2016 va obtenir el Premi Ciutat de Barcelona d’Arts Visuals.