Pocs s’imaginaven que veurien el públic del Fòrum baixant els malucs fins a terra a ritme del colombià J Balvin. Però l’escena s’ha materialitzat en el marc del cartell més eclèctic, inclusiu i urbà de les dinou edicions del Primavera Sound. Un gir que segons proclama el seu lema, ‘The new normal’ no serà una excepció. Sonoritats com el trap i el reggeaton s’han fet un lloc en un festival que tradicionalment havia estat territori indie i que ha obert la porta al ‘mainstream’ amb propostes com la de Miley Cyrus. El nou panorama ha fet que molts habituals es desfessin del seu abonament però, alhora, ha atret nous públics. El debat entre els qui es queixen i els qui celebren la diversitat del cartell s’ha saldat amb una xifra provisional que apunta a rècord: 220.000 assistents. Però què n’opina la gent?

Un cartell paritari

‘The new normal’ també s’ha traduït en el primer cartell paritari de la història del festival. Més del 50% de les 295 artistes que han actuat enguany han estat dones, una proporció totalment inusual en el món de la música. I una de les reines indiscutibles de divendres va ser Janelle Monae, que no només va fer que el públic es ballés a sobre sinó que també va llençar missatges d’empoderament femení i d’inclusió de totes les identitats i orientacions sexuals. Christine and the Queens, Solange, Kate Tempest, Erikah Badu, Sophie, Ivy Queen i Charli XCX són només algunes de les moltes veus que han marcat aquesta edició.

 

Les llums i ombres de Myrkur

Si hi ha una imatge que caldria normalitzar és la de la conciliació i la maternitat en tots els àmbits de la vida, també en la música. La cantant danesa Amalie Bruun ha pujat a l’escenari en el cinquè mes d’embaràs per mostrar per primer cop a Barcelona els seu projecte de black metal. Myrkur significa foscor, tot i que la seva música és plena de contrasts entre el cel i l’abisme. Després d’uns inicis lligats al pop, aquesta multiinstrumentista va abraçar la part més primitiva del metall, amb la natura i la tradició escandinava com a principals fonts d’inspiració. Des de fa més d’un any, l’acompanyen en els directes tres dels components d’Obsidian Kingdom, una banda barcelonina que, com ella, també aposta per l’experimentació i l’avantguarda per trencar amb els cànons que arrossega aquest gènere.

Rosalía juga a casa

Un dels concerts més multitudinaris del Primavera Sound 2019 ha estat el de Rosalía, que es va convertir en la cap de cartell de dissabte, una jornada que va aplegar 63.000 persones de públic. La cantant de Sant Esteve Sesrovires no ha parat de voltar per tot el món des del llançament del seu segon àlbum ‘El mal querer’ i l’esclat del fenomen tra tra. En el que va ser el seu primer gran bany de masses a casa va comptar amb la col·laboració sorpresa de James Blake, amb qui va interpretar ‘Barefoot in the park’.

 

2020, L.A.

El Primavera Sound prepara ja la seva edició número 20, que desembarcarà per primer cop a Los Angeles el 19 i 20 de setembre. Per l’aniversari portaran a Barcelona una vintena dels artistes més emblemàtics que han passat pel festival al llarg de dues dècades. La primera confirmació del cartell són els nord-americans Pavement, que tornen als escenaris per actuar a Barcelona i al NOS Primavera Sound de Porto. La banda de rock alternatiu ja va tocar al festival fa 10 anys.