1

Cares per la cara

100.000 cares generades per un algorisme d’IA, una xarxa neuronal. De franc i per descarregar.
Un projecte de 20 fotògrafs, professionals d’IA, estilistes, maquilladors, models, etc., que han fet més de 29.000 fotos a 69 models diferents, entrenant una xarxa neuronal. És una manera de democratitzar la fotografia i el vídeo creatius. Només les agències poden pagar models, però amb cares per la cara tothom pot fer la seva campanya amb models d’alta qualitat. El concepte de bellesa i de celebritat seran relatius: podrem ser protagonistes de sèries de Netflix.

2

‘Removed’: fotos sense mòbil

El fotògraf nord-americà Eric Pickersgill ha creat una sèrie de fotos que demostra com d’enganxats estem al mòbil. La sèrie es diu ‘Removed’ (“sense”). És curiós com situacions tan normals com les d’utilitzar el mòbil es tornen molt estranyes quan l’hi treiem. Fixeu-vos-hi bé que no ha editat les fotos amb Photoshop, sinó que les fotos les ha fet amb gent a qui li ha tret el mòbil.

3

CutUp: de la fotografia a l’escultura

Seguim amb fotografia i amb l’obra de l’artista suís Fabian Oefner. Fa art amb càmeres fotogràfiques, però no com us penseu, sinó que agafa màquines antigues i en fa escultures úniques. El projecte s’anomena CutUp i combina tecnologies noves i antigues per crear les seves espectaculars escultures. Després les talla i les recobreix amb resina.

Cámara Nikon diseccionada

4

Troll Factory: aprenent a crear “fake news”

És una app i un web que us permetrà difondre notícies falses. Comença fàcil, fent córrer rumors, en aquest cas contra la immigració; continua comprant campanyes i xarxes de vots per difondre missatges xenòfobs; i s’acaba amb un mal d’estómac tipus ‘Black mirror’, però pitjor. El que ho fa més real de tot és que els missatges que et toca difondre són reals. El projecte és de l’Yle, la corporació publica finlandesa de mitjans, i l’objectiu és que la gent entengui com funciona la distribució de desinformació fent-la participar en el procés amb un joc. La millor medicina contra la desinformació a la xarxa és ensenyar la gent a pensar de manera crítica!

Resultat d'imatges de TROLL FACTORY FAKE NEWS

5

TrashBot: ludificació i robòtica per millorar el medi ambient

El TrashBot: un robot que neteja el riu de Chicago, controlat pels ciutadans a mode de videojoc: ludificació i robòtica per millorar el medi ambient. És una creació d’Urban Rivers, una ONG que ja havia construït un jardí flotant al riu Chicago. El que van fer va ser obrir campanyes a Kickstarter per finançar els seus projectes tecno-eco-urbans. Després del primer èxit amb els jardins, van veure que hi havia molta ronya al riu. Primer l’anaven a recollir amb caiac, però no donaven l’abast; el TrashBot és molt més eficient. Amb la tecnologia dels drons van fer un robot que navega i qualsevol el pot controlar des d’un web. L’han portat a Sidney i ara n’estan fent la segona versió amb una nova campanya de Kickstarter.

6

Un videojoc de plataformes diferent: Lost in Memories

L’estudi català de videjocs SandBloom Studio ens presenta Lost in Memories, un videojoc de tipus puzle de plataformes 2D on, per avançar de nivell, hauràs de superar unes pantalles en què les superfícies que toques van desapareixent. El joc pretén fer una reflexió delicada sobre la perduda de memòria i estarà disponible per PC, iOS i Android (per mòbil 3,49 €).

7

IA que aprèn a jugar a fet i amagar

La gent d’OpenAI són uns cracs que volen apropar la intel·ligència artificial a la gent. Fa no gaire van treure un generador de textos que amb només una frase et continuava l’article. El resultat era espectacular. El darrer experiment que han fet públic és el d’ensenyar a jugar a fet i amagar a una intel·ligència artificial, com quan n’ensenyem a un nen petit (li diem les regles, quan es perd i quan es guanya,  i que n’aprengui a base de jugar). És a dir, aprenentatge per reforç: si ho fas bé guanyes punts. La diferència és que les tècniques que un nen aprèn amb anys, un programa les aprèn en segons.

8

Greta Thunberg Helpline

Aquí teniu una solució per les frustracions que provoca Greta Thunberg. L’altre dia va fer un tuit citant-ne un altre en què deia: “Aguanta! Hi ha ajuda disponible”. El tuit i l’esquetx són del Mark Humphries, un humorista del programa ‘7.30’ d’ABC Austràlia, que ha creat una “helpline” per la gent que està contra l’activista. Rebran ajuda d’experts i escoltaran els seus motius per ridículs que semblin. Poca broma que ja té més 14 milions de visualitzacions.

9

‘Boy band’, el darrer vídeo de Manel

Començàvem amb cares que no existien i acabem amb cares conegudes que sí que existeixen, tot i que no en la forma en què les veiem en el darrer videoclip de Manel: una barreja d’MTV, Donkey Kong, Talking Heads i Monty Python. ‘Boy band’ és un vídeo creat per l’estudi de David Domingo, conegut com a Stanley Sunday, director de clips de Fangoria, Papa Topo i Hidrogenesse. Pop-funk molt divertit que s’enganxa molt.