L’art contemporani no només parla de temes actuals, sinó que ho fa sovint des d’un sentit crític. Una tendència cada cop més evident a les propostes de la fira Swab, que enguany ha celebrat a Barcelona la dotzena edició i que ha rebut 15.000 visitants, 3.000 més que l’any passat. Un total de 75 galeries han portat al Pavelló Italià del recinte firal de Montjuïc l’obra de 300 artistes de 20 països diferents. Peces que han posat sobre la taula temes com la crisi dels refugiats, el tràfic d’armament o la falta de visibilitat femenina en la història de l’art. De fet, el 60 % de les obres que s’han exposat en aquesta edició corresponen a artistes dones.

Les reivindicacions feministes també han estat presents a través del programa Mèxic en femení, que ha presentat l’obra de quatre artistes de galeries mexicanes: Lucía Vidales (Deslave), Berta Kolteniuk (Satélite), Julieta Gil (Janet 40) i María Conejo (Pequeños Bribones). Els creadors barcelonins residents a les fàbriques de creació Hangar, La Escocesa i Fabra i Coats també han presentat el seu projecte dins del programa Ephemeral, que enguany girava entorn a la construcció del llenguatge.

Al Swab 2019 s’han pogut comprar obres des 20 euros fins a 70.000. Una franja àmplia que vol acostar l’art contemporani a nous públics. De fet, la meitat de les galeries presents en aquesta edició es presentaven per primera vegada a la fira i les d’una trajectòria de menys de cinc anys han pogut fer-ho pagant una tarifa reduïda dins del programa Emerging.

 

Una fotografia presa duran un any

Coincidint amb el Swab, el pavelló Mies van der Rohe ha presentat la intervenció artística “1:100 past and present”, de Michael Wesely. L’artista i fotògraf nascut a Munic és especialista en fotografies de molt llarga exposició, com una manera de transmetre la seva particular visió del temps. El setembre del 2017, Wesely va instal·lar una càmera fotogràfica capaç de fer una fotografia durant 365 dies des del pavelló. Una tècnica que permet mantenir l’obturador obert durant un any i veure quins elements perduren en el temps.

 

La fotografia es pot visitar al pavelló Mies van der Rohe fins al 13 d’octubre, juntament amb dos treballs més de l’artista: ‘Estació de ferrocarril’ i ‘Giverny’. Curiosament, en aquesta segona imatge hi apareixen nenúfars, tal com hi havia originàriament al pavelló alemany dissenyat per a l’Exposició Internacional de Barcelona del 1929.