Davant de l’edifici de Correus, a baix de tot de la via Laietana, hi ha les restes de l’antiga estació de metro de Correus. Aquesta estació formava part del gran projecte de metro suburbà i continua tancada i intacta des de 1972.

Una estació fantasma

L’estació de Correus és a la Línia 4, entre la de Jaume I i la Barceloneta. Es va inaugurar el 1934 i es va convertir en la capçalera de la línia del Gran Metro. Es van aprofitar els túnels que van per sota la via Laietana, construïts per l’Ajuntament el 1911. La companyia Gran Metro, la primera d’aquesta mena que es va establir a Barcelona, va llogar els túnels per fer-hi una estació provisional. Aquesta intenció de provisionalitat va fer que les dimensions de l’estació siguin més reduïdes de l’habitual. L’amplada de l’andana, per exemple, no arriba al metre i mig.

Avui, l’entrada a l’antiga estació no està senyalitzada i només es pot distingir per l’existència d’una reixa al terra de la vorera, just davant de l’edifici de Correus. Per aquesta boca, s’arribava a un passadís a mà esquerra que menava a l’única andana de l’estació.

Les restes de l’estació

Avui, encara es poden veure les restes de l’estació de Correus circulant pel túnel. En queda tot allò que no va ser imprescindible enderrocar. A les parets laterals encara es poden veure els cartells publicitaris: mobles, iogurts i la campanya electoral de l’època. També queden els fluorescents, els portalàmpades i els cartells propis de l’estació. En un dels murs es conserva un cartell en DIN-A4 escrit a màquina que avisa del tancament de l’estació a partir del 20 de març del 1972.

La companyia Gran Metro

L’estació de Correus és l’estació final d’un dels dos ramals del Gran Metro. El projecte d’aquesta companyia es va aprovar el 1907 i es va inaugurar el 1926. Preveia una xarxa de metro per tota la ciutat que no va reeixir. L’any 1961, la xarxa de metro es va municipalitzar i es va fusionar amb l’altra companyia de metro de la ciutat, el Metro Transversal. Totes dues juntes van formar el Ferrocarril Metropolitano de Barcelona Sociedad Privada Municipal, l’embrió, junt amb tramvies i autobusos, del TMB actual (Transports Metropolitans de Barcelona).

Ens ho explicava l’Àlex Reyes, aficionat al ferrocarril i autor del blog granmetro.es en aquest capítol de 2017 del Va passar aquí.