El periodista Toni Noguera ens parla al programa ‘reset’, de betevé, de les innovacions tecnològiques en el transport públic per mirar de fer que aquest sigui un espai més segur, des de l’inici de la pandèmia del coronavirus. Molts barcelonins, sense anar més lluny, s’han queixat en diverses ocasions que, en les hores punta, és difícil mantenir les distàncies recomanades per impedir la transmissió de la covid-19.

Per això, TMB ha pres algunes mesures, com l’obligació de dur mascareta o les recomanacions de no parlar, no omplir els ascensors, no sobrepassar els usuaris a les escales mecàniques, fer una sola cua ordenada o separar-se a les andanes i als combois. A més, està totalment prohibit menjar i beure.

Neteja amb llum ultraviolada

La neteja ha estat, des de l’inici, una de les àrees més destacades de prevenció de contagi en tots els transports públics del món. En el cas de TMB, els operaris desinfecten les superfícies de contacte més habituals de l’interior dels vagons amb un producte específic. Però, pel que fa a altres zones de pas, a Londres han optat per la tecnologia de la llum ultraviolada.

Dispositius de llum ultraviolada a les escales mecàniques del metro de Londres

S’han instal·lat més de 200 dispositius de desinfecció en 110 escales mecàniques de la xarxa del suburbà de la capital britànica. Funcionen utilitzant el mateix moviment de l’escala per alimentar una bombeta ultraviolada, que descompon la contaminació i desinfecta la superfície de manera contínua.

Neteja amb ozó

Pel que fa als autobusos, el Toni Noguera contraposa la manera com els netegen a Calgary, al Canadà, per exemple, on fan servir una gran quantitat d’aigua amb líquid desinfectant. Mentre que, en el cas de Barcelona, TMB ha optat per la neteja amb ozó.

Imatge d’una de les màquines d’ozó amb què TMB desinfecta l’interior dels autobusos

La desinfecció amb canons d’ozó es realitza periòdicament. Amb una alta tensió elèctrica, aquests aparells converteixen l’oxigen en ozó, mitjançant un procés químic anomenat efecte corona.

Nivells d’ocupació i compra de bitllets a l’app

Encara parlant de TMB, quan s’inicia l’aplicació de la companyia, es recorda a tots els usuaris l’obligatorietat de dur la mascareta i la recomanació de no parlar durant el viatge. A més, es permet consultar el nivell d’ocupació mitjana estimada per cadascuna de les línies.

L’app de TMB permet consultar el nivell d’ocupació mitjana estimada

D’altra banda, s’ha suprimit la venda de títols a l’autobús. Els bitllets es poden comprar on sempre, però ara també és possible adquirir-los i validar-los a través de l’app de TMB, mitjançant un codi QR que es troba a l’interior dels vehicles.

Sistemes de ventilació

Un altre dels factors importants per reduir el risc de propagació del coronavirus és la renovació de l’aire. Segons TMB, l’ambient dels vagons es renova cada dos minuts i mig, gràcies al sistema de ventilació i als filtres, que poden retenir partícules de 2,5 micres, en un 70 % d’efectivitat.

Imatge del projecte Respira

D’altra banda, s’està fent una prova pilot d’un nou sistema de ventilació amb intel·ligència artificial a les andanes de les línies 1, 2, 3, 4 i 5 del metro de Barcelona. Permet renovar l’aire, reduir la temperatura i aportar la màxima quantitat d’aire fresc a l’interior, cosa que augmentarà la higiene i reduirà el risc de proliferació de virus, a més de predir quan cal fer un manteniment.