L’any 2008, un armador va abandonar la seva tripulació, formada per un grup de 10 mariners pakistanesos, i el seu vaixell al port de Barcelona durant un any i mig.

Massa despesa

El vaixell abandonat havia arribat al port amb problemes a la càrrega. Unes filtracions d’aigua a les bodegues l’havien fet malbé. L’asseguradora va posar, aleshores, una demanda contra l’armador. D’altra banda, l’armador tenia l’obligació de reparar el vaixell abans de tornar a la mar. Les despeses de tot plegat eren superiors al valor de la nau i l’armador va optar per desentendre-se’n i abandonar-la juntament amb la tripulació.

Primers auxilis

Stella Maris és una entitat d’ajuda al mariner present a gairebé tots els ports del món. En aquest cas, com en tants d’altres, Stella Maris va jugar un paper de coordinació dins el port perquè cadascú des de les seves competències pogués aportar allò útil per solucionar el problema generat. Les primeres mesures van ser aconseguir queviures i fer arribar l’electricitat al vaixell.

Pagar sous

Passat un temps, i com que l’armador no pagava les taxes al port, el vaixell va passar a ser propietat de l’estat. D’aquesta manera, Stella Maris va poder contractar els tripulants com a guardians del vaixell i amb això es van pagar part dels salaris. Finalment, el vaixell es va vendre en subhasta i amb el recaptat es va pagar una altra part dels sous dels mariners.

Stella Maris, “la llar pels que són lluny de la llar”

Stella Maris ofereix residència, internet, telèfon, notícies internacionals i assessorament jurídic. També té una capella cristiana i bíblies en tots els idiomes, sobretot en anglès i en tagalo, pels mariners filipins, els que més les demanen.

Cada matí, de dilluns a dissabte, un grup de voluntaris visita els vaixells que hi ha a port i els ofereixen els seus serveis. Per les tardes, la furgoneta de l’associació fa un servei de transport pels mariners entre els vaixells i la ciutat.

Com diuen ells mateixos, Stella Maris pretén ser “la llar per a aquells que són lluny de la llar”.