Al carrer actual de La Maquinista, al barri de la Barceloneta, hi va haver durant més de 100 anys la principal empresa de transformacions metàl·liques de Catalunya.

La Maquinista Terrestre i Marítima va tenir una gran importància política. Entre altres coses, el principal client era el propi estat. Tots els reis, presidents, dictadors i ministres van passar en algun moment per la indústria barcelonina.

Els primers tallers de fabricació mecànica en l’època industrial eren al barri del Raval, seguint la tradició medieval. Els dos més importants, La Barcelonesa i Tous y Escacibar es van fusionar el 14 de setembre del 1855 i van crear La Maquinista Terrestre i Marítima. La planta va arribar a tenir més de 17.000 metres quadrats i donava feina a 1.200 treballadors.

Una fàbrica a tota màquina

A la plaça de Pompeu Gener, al que fa anys era l’interior de La Maquinista, encara es conserven algunes grans peces metàl·liques que recorden l’esplendor i la magnitud d’aquella indústria. Una d’aquestes peces és el pont grua, construït el 1868 i que servia per moure peces de grans dimensions. Més enllà hi ha una de les xemeneies de la fàbrica.

La Maquinista va fabricar més de 600 màquines de vapor fixes i mòbils al llarg de la seva història. Eren màquines per la indústria, per trens, per vaixells, etc., també es feien estructures de ferro. La Maquinista també va construir, a partir del 1868, més de 700 ponts per tota la geografia espanyola. El 1884 van sortir de La Maquinista les primeres locomotores fetes íntegrament a Espanya.

Les grans obres civils de La Maquinista

L’estació de França és una de les principals construccions de La Maquinista. És la culminació de les seves capacitats constructives. Es va inaugurar el 1929 i va ser una de les darreres feines de l’empresa. Es va fer amb motiu de l’Exposició Universal i és de les últimes estacions d’Europa amb estructura de ferro. Abans, La Maquinista havia fet mercats, com el Mercat del Born, el de Sant Antoni, el de la Concepció, el d’Hostafrancs, el de la Barceloneta, el de La Llibertat, a Gràcia o el de la Boqueria, el darrer que va fer.

Trasllat a Sant Andreu i a Santa Perpètua

A principi de segle XX, La Maquinista va tenir una crisi de creixement a causa de les comandes de la Primera Guerra Mundial. Aquest va ser el motiu del trasllat a Sant Andreu, a un emplaçament també ben comunicat pel ferrocarril, al Parc de La Maquinista. El nou espai que es va començar a construir el 1917 i  ja estava operatiu el 1922, tenia 17.000 metres quadrats i hi treballaven 3.000 persones. A l’entrada de la nova instal·lació s’hi va posar una de les primeres màquines de vapor construïdes per l’empresa a mena d’entrada monumental. La fàbrica de la Barceloneta va quedar com a magatzem.

L’any 1989, la multinacional francesa Alstom va comprar La Maquinista. Les instal·lacions de Sant Andreu es van anar tancant fins que l’any 1993, la producció es va traslladar de manera definitiva a Santa Perpètua. Als terrenys desocupats s’hi va fer un parc i un gran centre comercial.

El moviment obrer a Barcelona
Va passar quí