Després de curar-se d’una greu afecció gràcies als mètodes naturals de Sebastian Kneipp, Jaume Santiveri es va convertir en l’introductor de l’alimentació natural al nostre país. Va obrir la primera botiga de productes dietètics i naturals d’Espanya i va crear la primera xarxa de franquícies. Ho explicava Javier Santiveri, conseller de Casa Santiveri, en aquest capítol del programa ‘Va passar aquí‘.
Productes naturals importats i camises
Jaume Santiveri Piniés va néixer a Benavarri, província d’Osca. Fill d’agricultors, va marxar a Barcelona per aprendre comerç i de seguida va obrir una una camiseria al local del carrer del Call 22. De ben jove va emmalaltir de tuberculosi. Va decidir anar a curar-se a un balneari de Worishofen, a Alemanya, dirigit per l’abat Sebastian Kneipp.
Allà va ser tractat amb hidroteràpia, massatges, alimentació i oxigenació. Passats sis mesos, va tornar a Barcelona totalment recuperat. Aleshores va decidir dedicar-se a la importació i comercialització dels productes que fabricava Kneipp.
Santiveri venia els productes Kneipp a la botiga del carrer del Call, simultaniejant durant uns anys la venda de camises. També promocionava hàbits saludables: Santiveri també va ser el primer que va portar una dutxa a Barcelona. En va fer una demostració a la rambla de Canaletes i hi va haver gent que el va apedregar.
Fàbrica pròpia
Cap el 1.900, l’empresa va començar a fabricar alguns productes propis. Però amb la Primera Guerra Mundial, les importacions es van tallar i es va veure obligada a fabricar la totalitat del gènere. Els productes més venuts eren la Malta Natura i els cubs de sopa concentrada Vigor. La malta, civada germinada, es va fer servir per substituir al cafè, un producte de luxe per la majoria de butxaques. No té el mateix gust, però el preu era molt més assequible. Santiveri en va vendre tones fins els anys 60.
El creador de les franquícies
A poc a poc, Santiveri va anar ampliant la gama de productes i el nombre de botigues. En va obrir als carrers Mallorca i Llúria, i a València i Madrid. Els consumidors es van anar acostumant als productes naturals i el negoci creixia. Però Santiveri era conscient que no tenia el potencial econòmic suficient per obrir més botigues.
D’aquesta manera, va començar a fer tractes amb comerços aliens que es comprometien a vendre exclusivament productes Santiveri. Es pot dir que Santiveri va ser el creador del sistema de franquícies a Espanya. També va crear la Lliga Vegetariana de Catalunya i durant anys en va ser el seu president.
Avui, la marca Santiveri s’ha convertit en un referent en productes dietètics i té presència a 40 països d’arreu del món. La tercera i la quarta generació de la família, segueixen amb el negoci mantenint la filosofia del seu fundador.