Barcelona ha incorporat vuit màquines fregadores autopropulsades, amb el nou contracte de neteja, pensades per mantenir nets els paviments pacificats i on hi ha més afluència de persones, com ara zones de vianants, superilles, grans vials, etc. El model és més nou i més efectiu que la màquina que actuava esporàdicament a Ciutat Vella fins ara. A més, amb el nou contracte, el servei està planificat i té una freqüència estipulada segons la zona.

Frega amb raspalls i en recull l’aigua bruta

Aquest model nou frega el terra amb uns raspalls i, a més a més, amb una aspiració recull l’aigua bruta. Això fa que pugui eliminar taques i brutícia que un baldeig normal no trauria. “Aquestes màquines donen una qualitat extra a la neteja”, explica Martí Arasanz Gauchia, responsable del servei en aquest sector.

Aquestes màquines donen una qualitat extra a la neteja
Martí Arasanz Gauchia, responsable del servei en la zona centre
Els cinc raspalls són més efectius en paviments poc porosos

La màquina disposa d’un tanc d’aigua d’acer inoxidable i base quadrada, amb una capacitat d’1,9 m3. Conté una mànega amb perxa i rodet de 10 metres i l’amplada de la neteja és de 1.400 m. La velocitat de treball està entre els 0 i els 15 km/h, i pot circular a un màxim de 40 km/h.

La superilla de Sant Antoni o els voltants de la Sagrada Família són alguns dels espais que neteja

La màquina fregadora treballa a la zona centre, que conté els districtes de Gràcia, Ciutat Vella i Eixample. A l’Eixample hi fa diversos recorreguts. A la superilla de Sant Antoni i voltants hi passa cinc cops per setmana. També passa per la zona de la Sagrada Família; el Parc de Joan Miró i l’avinguda de Mistral; l’avinguda de Josep Tarradellas, una part de Comte d’Urgell i l’avinguda de Roma, i una part del Fort Pienc. En aquest cas la freqüència és de dos cops per setmana.

Els entorns de la Sagrada Família és un dels punts d’actuació de les noves màquines

Gràcia té servei de fregar cada dia però en un únic recorregut, que passa per llocs molt concorreguts com la plaça de Lesseps, la plaça de Rovira i Trias i el carrer de Rabassa, o les places de la Vila de Gràcia del Nord, entre d’altres. La majoria d’aquests carrers són de plataforma única, un tipus de paviment en el qual se li pot treure més rendiment a aquest vehicle.

A Ciutat Vella, la freqüència és d’un cop per setmana i arriba a 14 recorreguts diferents, cinc a la zona del Raval, sis al Gòtic, dos a Santa Caterina i un a la Barceloneta.