Diuen que l'avió és el mitjà de transport més segur. Però és així per a tothom? Sovint es creu que les dones embarassades són un col•lectiu de risc, però en realitat els problemes per viatjar no apareixen fins ben avançat l'embaràs. MIQUEL FERRER, ginecòleg "Fins a la setmana 32 no hi sol haver problemes. L'últim trimestre és quan es poden desencadenar problemes, sobretot per si es posa de part." De fet, segons els experts, el millor període per viatjar és durant el segon trimestre de l'embaràs, quan és més estable. A més, a diferència del que es creu, l'altura no és cap factor de risc en els vols comercials que són en els que habitualment es viatja. "Ara bé en casos d'avions que siguin petits, no preparats, sí que hi pot haver un efecte de canvi de pressió important i el fetus pot rebre menys oxigen, igual que la mare, si es tracta d'un viatge llarg, i hi poden haver problemes." En tot cas, si el pilot creu que l'embaràs està molt avançat té la potestat de no deixar viatjar a aquella persona. Tot i així des de 2006 existeix una legislació europea que vetlla perquè no hi hagi sorpreses d'última hora. JOSEP CORBELLA, secció de Dret Sanitari del Col·legi d'Advocats "Aquest reglament està orientat a no negar a ningú el transport. En base en aquest reglament hi ha algunes companyies que fixen uns determinats requisits per embarcar a les senyores embarassades." Però en cas que una dona arribi a parir en un avió es presenta un altre conflicte, sobretot en viatges transoceànics. Quina nacionalitat tindrà el nen? Hi ha dues maneres de determinar-ho: segons el territori per on viatgi l'avió o bé segons la nacionalitat dels pares. "Haurem de saber segons la nacionalitat dels pares quin és el sistema que segueix aquell estat”. L'Estat espanyol determina la nacionalitat dels nens seguint la nacionalitat dels pares.

La setmana passada una dona es va posar de part en un avió minuts abans d’aterrar a Barcelona. El nadó va néixer amb l’ajuda d’una llevadora que casualment anava a bord i també amb el suport del personal de vol.  L’aeronau volava de Casablanca (Marroc) a Bolonya (Itàlia), però es va haver de desviar a l’aeroport del Prat, on va estar aturat pel part imminent.

La dona, de 39 anys, era de nacionalitat marroquina, estava embarassada de 36 setmanes i volava en una aeronau de la companyia Royal Air Marroc. Durant el trajecte, va començar a tenir contraccions i, finalment, va parir a l’aeronau. El comandant va haver de desviar l’avió a l’aeroport més proper, que en aquest cas era el del Prat, on la dona i el nadó van ser atesos i traslladats en bon estat a l’hospital Sant Joan de Déu.

Segons els especialistes, volar no suposa cap risc per a la dona si ho fa abans dels últims tres mesos de gestació, tot i que el moment òptim és el segon trimestre, que és quan es corren menys riscos. A més, és important saber que les aerolínies acostumen a demanar un certificat mèdic en què consta l’etapa de gestació (tot i que en aquest cas Royal Air Marroc no va demanar el document) per evitar possibles urgències, així com riscos per a la mare i el fetus, o parts imprevistos que puguin causar retards en els vols i molèsties a la resta de viatgers.