Encara no es coneix exactament com seran les noves superilles anunciades per l’Ajuntament però a l’Esquerra de l’Eixample ja saben quins en seran els carrers afectats. Segons els veïns quedaran pacificats els carrers del Consell de Cent i de la Diputació. Serà en la part inicial dels carrers que van des de Vilamarí, a tocar de la plaça d’Espanya, fins al carrer del Comte d’Urgell. Aquesta superilla estarà emmarcada al costat muntanya per Aragó i al cantó mar per la Gran Via de les Corts Catalanes, que no es veuran incloses dins dels carrers tallats al trànsit.

Una notícia molt esperada

Per l’Associació de Veïns de l’Esquerra de l’Eixample, l’anunci de la posada en marxa de la superilla el 2018 significa la culminació de molts anys i moltes reunions amb el consistori per acabar de configurar un espai pacificat. Ja fa temps que buscaven un itinerari segur i sense cotxes per als estudiants del barri i ara ho han aconseguit. Defensen a més que aquesta gran superilla s’ha d’anar instal·lant per etapes per anar sumant suports entre els mateixos veïns. Per Xavier Riu, de l’Associació de Veïns de l’Esquerra de l’Eixample, aquí no ha de passar com al Poblenou, al barri els veïns tenen ganes d’ocupar l’espai guanyat al cotxe i, assegura, l’ompliran de vida. També reconeix que queda molta feina per fer i espera que amb les diferents reunions que encara s’han de fer per configurar la superilla es pugui superar la por inicial que genera en alguns comerciants.

Plataforma d’Afectats per les Superilles de l’Eixample Esquerre

La majoria d’afectats per la posada en marxa d’aquesta nova superilla són els comerciants. Tenen por que quan el cotxe deixi de circular pel barri això afectarà els seus negocis. En concret els tallers mecànics i els concessionaris de cotxes, que, amb la circulació en bucle anunciada, diuen, tindran problemes per fer nous clients. De la mateixa manera que a la superilla del Poblenou, creuen que el trànsit que ara es concentrarà als carrers adjacents de la zona pacificada els suposarà més contaminació i més retencions.

A l’expectativa també a Horta, Sant Antoni i el Camp d’en Grassot

En espera d’acabar de definir el perímetre definitiu de les superilles i també les seves característiques en els processos participatius previstos, a Horta la superilla inclouria el nucli antic i ocuparia gairebé tota la part baixa del barri. Els veïns del barri van tenir aquest novembre una reunió amb l’Ajuntament i en van extreure que “de mica en mica s’aniran aconseguint zones no per a vianants, però sí amb preferència per als vianants”, explica Sebastià Ribó, vocal d’Urbanisme de l’AV Horta. En el debat, a partir del gener, caldrà definir, per exemple, si l’encreuament entre el carrer de Feliu i Codina i el de Chapí es tanca als cotxes o s’hi instal·la una plataforma única per vianants i vehicles.

Al Camp d’en Grassot, la superilla s’emmarcaria entre la travessera de Gràcia, el carrer de Sardenya, el de Còrsega i el de Bailèn. Fa uns dies l’associació de veïns ja va explicar que dubta que aquest sigui un bon emplaçament perquè, segons Josep Serra, president de l’AV Camp d’en Grassot, “significaria la mort del comerç”.

Finalment a Sant Antoni ja es va anunciar que es tirarà endavant la pacificació dels carrers de Tamarit i del Comte Borrell al voltant del Mercat de Sant Antoni. Aquí naixerà la futura superilla, que al barri reben de bon grat. “Tot el que sigui pacificar en un lloc contaminat està ben vist però s’ha de treballar bé”, assegura Pep Sala, president de l’AV Sant Antoni. Els veïns demanen a l’Ajuntament que prengui les decisions sempre de forma consensuada.