L’Hospital Clínic ha posat en marxa Trip Doctor, una aplicació per a telèfons mòbils que permet als viatgers fer consultes mèdiques mentre són fora de casa. Està especialment pensada per als qui fan viatges a països tropicals on hi ha més risc de contraure malalties i infeccions. Es tracta d’un servei de telemedicina que fa un seguiment de l’estat de salut de l’usuari a través d’un petit qüestionari i que incorpora la possibilitat de xatejar amb un expert en medicina tropical per poder resoldre dubtes o fer consultes mèdiques.
L’aplicació és de pagament, costa a partir de vuit euros l’abonament durant una setmana, 25 euros si és de 15 a 30 dies i 120 euros per a tot l’any. Funciona a ple rendiment des de fa només unes setmanes però, de moment, l’Hospital Clínic n’està satisfet. José Muñoz, investigador d’ISGlobal i cap de secció de medicina tropical del centre, assegura que un 60 % dels problemes de salut que s’han consultat a través de Trip Doctor s’han pogut resoldre a distància i només amb la intervenció de l’equip mèdic. Per exemple, les consultes sobre lesions cutànies, urticàries o l’habitual diarrea del viatger són molt efectives mentre que en altres casos més greus, com episodis de febre o la picada d’un escorpí, sí que han de derivar l’usuari a un centre hospitalari.
Un 30-40 % dels viatgers pateixen un problema de salut
Segons dades del Servei de Medicina Tropical de l’Hospital Clínic, entre un 30 i un 40% de les persones que viatgen a un país tropical acaben tenint algun problema de salut durant la seva estada, mentre que el 10 % necessitaran una atenció mèdica postviatge, un cop ja han arribat a casa.
Alguns d’aquestes problemes es poden resoldre amb una bona preparació mèdica del viatge i administrant les vacunes pertinents. El Servei d’Atenció al Viatger Internacional (SAVI) de l’Hospital Clínic fa 30 anys que s’hi dedica. Per anar-hi cal demanar cita prèvia. A l’estiu, quan més viatges hi ha, el servei acostuma a col·lapsar-se i, per això, s’ha de demanar cita amb antelació suficient.