El Centre d’Atenció al Viatger Internacional (SAVI) de l’Hospital Clínic ja no té cap hora lliure per a aquest juliol i aviat costarà trobar-ne per a l’agost. Amb l’arribada de l’estiu el servei acostuma a col·lapsar-se. Des del centre recomanen preparar el viatge amb un mes d’antelació perquè algunes vacunes necessiten recordatoris, com la vacuna de la ràbia, o bé que el cos generi anticossos.

El SAVI fa més de 30 anys que es dedica a administrar vacunes a viatgers internacionals. Aquest centre ofereix tant consells als viatgers, com l’administració de vacunes i atenció postviatge. “No som un servei de vacunació”, alerta José Muñoz, cap de Medicina Tropical de l’Hospital Clínic i investigador d’ISGlobal. La seva funció va molt més enllà. Muñoz explica que el primer que cal fer és demanar cita prèvia per fer una història clínica de l’usuari per saber quin és el seu estat de salut i, després, veure quines vacunes li poden administrar. Per Muñoz, “no és el mateix un pacient que té el VIH, que un que ha estat trasplantat o que pren Sintrom”. Tampoc no és el mateix si una persona viatja amb motxilla que si ho fa en un hotel de cinc estrelles.

Els nous usuaris de les vacunes internacionals: la gent gran i els negocis

El perfil de l’usuari del SAVI també ha canviat molt els últims anys. Cada cop hi ha més gent de més de 60 anys que viatja i que té una malaltia crònica. També ho fan persones trasplantades o amb el virus d’inmunodeficiència adquirida. A més, arran de la crisi els responsables del centre han notat un increment notable d’usuaris que viatgen per motius laborals.

Segons dades del SAVI, de cada 100 persones que viatgen a un país tropical on són necessàries vacunes, entre un 30 i un 40 % tindrà un problema de salut durant el viatge, mentre que un 10 % requerirà atenció mèdica postviatge.