El Parc d’Atraccions del Tibidabo s’ha transformat aquest divendres en un laboratori de física per a més d’un miler d’estudiants de secundària. En la tercera edició del Fisidabo, el parc s’ha convertit en un gran centre d’experimentació i els alumnes de 4t d’ESO i 1r i 2n de Batxillerat de 37 escoles de Catalunya, han pogut portar a la pràctica alguns dels conceptes bàsics de la física com la velocitat, l’acceleració, la força dinàmica o el moviment circular, d’una manera més lúdica.
D’aquesta manera, com explica Artur Paz, organitzador del Visions-STEAM i del Fisidabo, tots els experiments d’aquesta jornada es plantegen “a partir del temari de 4t d’ESO i batxillerat en l’àmbit de la física. Li donem la volta als continguts i els adaptem específicament a les atraccions”. Assegura que precisament això és el que ho fa “únic”. I sens dubte, l’estudiant Joana Serra, hi està d’acord: “Una cosa com la física teòrica, que de vegades se’m fa feixuga, la podem experimentar a la vida real i crec que les atraccions són una manera molt divertida de fer-ho perquè els alumnes ens ho passem molt bé i alhora ho podem aplicar”.
El vaixell pirata i la microgravetat
Una de les sensacions que poden experimentar els estudiants durant aquesta jornada és la microgravetat. És a dir, el mateix que senten els astronautes. Segons Luis Carlos Pardo, coordinador científic i pedagògic del projecte, “la idea és que mesurin aquesta microgravetat, en quin punt del recorregut del vaixell pirata s’aconsegueix i durant quanta estona”. Per fer-ho, tenen una aplicació descarregada al mòbil que els permet mesurar tots aquests càlculs i contrastar-los amb l’experiència viscuda.
Roger Masdemon és un dels alumnes que ho ha pogut viure en primera persona: “Anava a la part de dalt del vaixell i he sentit una mena de pessigolles a la panxa, sents que tot et puja, això és per la velocitat, la gravetat i l’adrenalina” conclou.
STEAM: ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques
La iniciativa, iniciada fa tres anys, es basa en el concepte STEAM, que fa referència a la ciència, la tecnologia, l’enginyeria, les arts i les matemàtiques, segons les seves sigles en anglès, pretén fomentar les vocacions científiques de l’alumnat i trencar amb els estereotips de gènere en aquest àmbit.
Enguany el Fisidabo ha estat l’encarregat de culminar les activitats educatives STEAM que s’han celebrat a Barcelona durant el darrer mes, com el Visions-STEAM a l’Estadi Olímpic. I tot i que enguany ha estat una edició marcada per la pandèmia, hi han tingut accés més de 3.000 estudiants.