Més d’un miler d’alumnes de 2n i 3r d’ESO de 12 instituts i escoles de la ciutat es transformen en científics per un dia, a la jornada STEAM Anella, a l’Estadi Olímpic de Montjuïc, reconvertit per a la ocasió en un laboratori gegant amb múltiples tallers educatius.

Una de les activitats plantejades és descobrir, a través de les matemàtiques, com es transmet la covid i altres malalties infeccioses. La iniciativa es basa en el concepte STEAM (en anglès, ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques), pilar de l’ensenyament cientificotècnic, perquè els estudiants s’acostin a les matèries d’una forma més lúdica, però amb rigor acadèmic.

estadi-olimpic-eso-ciencia-290421
Alumnes d’ESO a l’Estadi Olímpic de Montjuïc

Incentivar les vocacions de les noies

El projecte vol també destacar referents femenins, amb una especial mirada coeducativa per trencar estereotips de gènere i potenciar les vocacions científiques entre les noies. Segons la Unesco, només un 28 % dels investigadors del món i un 35 % dels estudiants de carreres cientificotècniques són dones.

Bretxa digital a la ciència

La campanya ‘No More Matildas’ vol visibilitzar les dones a la ciència i buscar noves vocacions

En total, es plantegen 15 activitats basades en cinc eixos – arts, cervell, energia, matèria i tecnologia – i han estat pensades i dissenyades a partir dels continguts específics de les matèries d’ESO. La jornada es desenvolupa seguint tots els protocols sanitaris i de seguretat per la covid-19, amb grups bombolla i mesures d’higiene.

L’esdeveniment està organitzat de manera conjunta per Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), la Universitat Politècnica de Catalunya BarcelonaTech (UPC), l’Escola d’Enginyeria Barcelona Est (EEBE) de la UPC i Ciència 360.