El nombre de persones ateses en el marc del projecte de superilles socials s’ha duplicat, com també s’ha multiplicat per dos la xifra de professionals que hi treballen. La iniciativa, que forma part del servei d’ajuda a domicili, ha creat equips professionals que treballen en una zona territorial concreta, de manera que s’incrementa la personalització del servei, la proximitat i la flexibilitat de les unitats. El pla, a més, buscava millorar les condicions laborals dels treballadors del servei, que en molts casos tenien contractes a temps parcial i salaris baixos.
La iniciativa es va posar en marxa amb una prova pilot el desembre del 2017. Aleshores es van implantar quatre superilles, que entre finals del 2018 i començaments de 2019 han augmentat fins a 12. S’ha eixamplat el desplegament en els quatre barris inicials: la Marina del Port, Sant Antoni, el Poblenou i Vilapicina i la Torre Llobeta. Actualment, donen servei a 534 persones i hi treballen 93 professionals.
Segons l’Ajuntament, l’ampliació s’ha tirat endavant després que es fes un bon balanç de la prova pilot. Així ho indiquen les dades d’un estudi elaborat per la Federació d’Acreditació del Desenvolupament Assistencial, que apunta a una satisfacció elevada per part dels usuaris i a una millora de les condicions laborals dels professionals. Tot i això, l’informe també recull aspectes a millorar, com el coneixement de les activitats del barri o la relació amb el veïnat.
Es redueixen els expedients pendents de la Llei de la dependència
Amb l’objectiu de reduir les llistes d’espera en la tramitació d’expedients de la Llei de la dependència, l’Ajuntament va posar en marxa a l’estiu quatre oficines específiques. Segons les xifres oficials, en sis mesos s’ha reduït un 36,9 % el nombre d’expedients pendents de gestionar. Actualment, el volum de casos en espera d’avaluar és de 8.100, una gruix que el consistori assegura que és molt menor al que hi havia el 2016 i el 2017.
La intenció del consistori és mantenir el dispositiu, però també pensen de fer un pas més. Segons ha explicat la tinenta d’alcalde de Drets Socials, Laia Ortiz, es vol treballar de manera coordinada amb altres serveis, com la salut o la teleassistència.
El servei d’ajuda a domicili, en xifres
El servei d’ajuda a domicili és el segon contracte més important de l’Ajuntament, segons ha informat el mateix consistori. Hi treballen 4.000 professionals, que atenen 24.000 usuaris cada any. Un 86 % dels atesos són majors de 65 anys i el 72 % dones. La despesa mitjana per persona és de 4.275 €.
El cost global d’aquest servei ha anat a l’alça en els últims anys com a conseqüència de l’envelliment de la població i el desplegament de la Llei de la dependència. Dels 53 milions d’euros que s’hi van destinar el 2015 s’ha passat a 84 milions el 2018. Això suposa un increment del 58 %.
Des de l’Ajuntament, reclamen més inversió per part de totes les administracions, i en aquest sentit han lamentat que no s’hagin aprovat els pressupostos estatals. La tinenta d’alcalde de Drets Socials ha assegurat que la ciutat “perd 41 milions d’euros en atenció a la dependència”. Ortiz també ha reiterat que falten places en residències, i en aquest sentit ha dit que hi ha més de 6.000 persones en espera d’una plaça.