(ACN) La pandèmia ha deixat seqüeles emocionals. A l’entorn universitari hi ha hagut moltes peticions d’ajuda psicològica per poder-hi fer front. La comunitat ha demanat acompanyament psicològic. La Universitat Autònoma va crear un servei de psicologia i logopèdia al 2018 amb unitats especialitzades i n’ha incorporat una d’específica per acompanyar els estudiants en un context educatiu tan trasbalsat com el de la covid-19. La Universitat de Barcelona ha posat en marxa un telèfon de suport amb la intenció de mantenir-lo més enllà de la pandèmia. “Els mesos més durs de confinament han passat, però el malestar continua”, diu la vicerectora d’Estudiants, Marta Ferrer.
Estrès, ansietat i pors
Les situacions que porten els estudiants o altres membres de la comunitat universitària a contactar amb el servei són molt diferents i no només són conseqüència de la pandèmia. La vicerectora d’Estudiants i Participació de la UB indica que el percentatge més alt de consultes és per estrès i ansietat: “Hi ha molts casos en què les persones estan estressades, amoïnades o agobiades i necessiten parlar amb algú que els escolti i que els doni consells i recursos”. En altres casos, detecten possibles situacions de depressió, trastorns de la conducta alimentària o autolesions i aquí és quan s’ha de derivar la persona que hi ha contactat a un altre servei.
Pel que fa al Servei de Psicologia de l’Autònoma, entre la població que atén, més enllà dels problemes emocionals més lligats a l’època estudiantil, també ha notat un increment de les reaccions emocionals de tipus ansiós o pors, alteracions de l’estat afectiu, situacions de ruptures familiars després de convivències extremes durant els confinaments i trastorns psicològics de base que durant la pandèmia s’han descompensat, com per exemple fòbies socials o trastorns obsessius compulsius que es manifesten en la neteja o en la por a contagiar-se.
La UB té en marxa una ajuda telefònica que ja ha atès 132 persones
Els alumnes d’universitat són en una edat en què les relacions socials són molt necessàries i importants, i els dos anys de pandèmia els han impedit desenvolupar-les amb normalitat. En aquest context, la UB va posar en marxa un servei psicològic a principis d’aquest curs per donar suport emocional als membres de la comunitat educativa de la universitat que ho necessitin. De setembre a febrer, el servei ha atès 132 persones i n’ha fet seguiment. El 88 % són estudiants de grau i un 10 %, investigadors predoctorals en formació. S’ha atès una consulta de personal de la universitat. Per al servei, la UB ha contractat dos psicòlegs que fan atenció telefònica d’aquelles necessitats que puguin tenir els estudiants que s’hi posen en contacte. És un servei gratuït i, després d’aquesta primera atenció, fan un seguiment de la situació.
La UAB dona un servei d’acompanyament dins la Unitat d’Estrès i Salut
La Universitat Autònoma de Barcelona va posar en marxa a mitjan del 2021 una unitat d’acompanyament als estudiants. El doctor Joan Deus, catedràtic d’Avaluació Psicològica i coordinador assistencial del servei, assenyala que han notat un augment dels estudiants que, sense tenir cap trastorn, han generat reaccions emocionals que els han descompensat i els dificulten els estudis davant els canvis substancials que han afrontat en els darrers dos anys per la pandèmia.
“Han tingut classes presencials, després telemàtiques. Els hàbits i les dinàmiques d’estudi han quedat trastocats en molts casos”, destaca. Aquest servei atén cada setmana una mitjana de quatre o cinc visites i forma part de la Unitat d’Estrès i Salut del Servei de Psicologia i Logopèdia (SPL) de la Facultat de Psicologia de la UAB.