El Jutjat Social número 4 de Barcelona ha declarat en situació d’incapacitat permanent total a un extreballador de TMB que va denunciar a l’empresa pels danys que li havia causat l’amiant mentre hi va treballar de mecànic. Durant més de 40 anys, Rafael Almansa Rubio va exercir aquesta professió a les instal·lacions de Vilapicina de metro de Barcelona.

El març del 2019, el treballador —que encara estava en actiu en aquell moment— va ser el primer a denunciar l’asbestosi que patia com a conseqüència de la inhalació de fibres d’amiant. Ara, una sentència li ha reconegut la incapacitat laboral permanent.

Segona sentència judicial

Es tracta de la segona sentència que reconeix l’existència de l’amiant al metro. Fa uns mesos, el TSJC va avalar que l’amiant del metro va ser la causa de la mort d’un treballador de TMB. L’alt tribunal va considerar que, “donada la presència generalitzada d’amiant a les instal·lacions del metro, l’empleat va estar exposat a la inhalació” d’aquestes fibres. D’aquesta manera, va desestimar el recurs presentat per TMB.

El comitè d’empresa denuncia que encara hi ha amiant al metro

Almansa va denunciar l’empresa amb el suport del Comitè d’Empresa de TMB i durant tot el procés judicial ha estat representat pel Col·lectiu Ronda. Els representants dels treballadors denuncien que la Direcció nega l’existència de casos d’afectacions greus sobre la salut entre la plantilla derivats de la presència d’amiant a les instal·lacions del metro. “L’empresa, durant tot aquest temps, ho ha negat”. Des del comitè d’empresa afirmen, a més, que encara hi ha amiant al metro. “Hi ha elements amb amiant al metro? La resposta és sí”.

26 afectats

Segons el comitè d’empresa, actualment TMB ha reconegut que hi ha 26 persones —treballadors en actiu— afectades per haver estat en contacte amb l’amiant. Es tracta, però, de casos que no es consideren greus. Ara bé, els representants dels treballadors, asseguren que són molts més.

Presència d’amiant des del 1988, segons la sentència

En la sentència, el Jutjat Social 4 de Barcelona considera acreditada l’existència d’asbestosi derivada de l’activitat com a mecànic. La resolució recorda que “una avaluació de l’any 1988 va detectar presència d’amiant” en aquests tallers i que, posteriorment, una avaluació higiènica de l’any 1990 va determinar la presència d’amiant a les instal·lacions del metro, especialment als túnels i conductes de ventilació.

Això, segons el text, és fruit del desgast de les antigues sabates de fre, la pintura i altres components mecànics dels combois. La sentència recull que no és fins al 2018 quan es va implantar “un pla d’intervenció per eliminar l’amiant en estructures i es va intensificar la vigilància de la salut” de la plantilla.