De moment són una trentena d’afiliats, però la intenció és que s’hi puguin sumar molts més. L’ATEAMB, l’Associació de Treballadors Exposats i Afectats per l’Amiant del Metro de Barcelona, ha nascut fa poques setmanes per defensar els pactes assolits amb TMB. “Volem que l’empresa compleixi amb els compromisos sorgits en el marc de la negociació del conveni respecte als treballadors que s’ha demostrat que han estat afectats per l’amiant per la seva feina al metro de Barcelona”, ha explicat a betevé el president d’aquesta nova associació, Ángel Pobo.

Segons Pobo, els treballadors que formen l’associació són alguns dels que se’ls va detectar afectacions pulmonars a causa d’haver manipulat durant anys amiant sense saber-ho, molts d’ells treballant a les cotxeres en peces als combois que contenien aquest material cancerigen. L’exploració mitjançant TAC que els va fer l’empresa l’any 2018 va determinar que tenien afectacions als pulmons com engruiximents, plaques pleurals (un enduriment del teixit que pot afectar el funcionament l’òrgan), fibrosi pulmonar i asbestosi (una malaltia pulmonar causada per l’amiant que redueix la capacitat respiratòria). Fins i tot, asseguren, hi ha un cas de càncer de pulmó.

Incompliment dels acords pactats, segons els treballadors

Segons expliquen des de l’associació, fruit dels exàmens mèdics de l’empresa, l’any 2019 es va acordar amb 29 treballadors del metro moure’ls del lloc de feina a zones lliures d’amiant. A més, se’ls oferia una reducció dels 58 als 65 anys del 100 % de la jornada laboral. El pacte assolit va satisfer els treballadors, però ara han decidit associar-se perquè, segons asseguren, estan havent-hi incompliments per part de l’empresa. A més, denuncien que els anys 2020 i 2021 no han tingut els pertinents informes de pneumologia.

La crisi de l’amiant al metro de Barcelona

La crisi de l’amiant al metro es va iniciar l’any 2018 a Madrid, quan es van detectar diversos casos de càncer causats per l’exposició a aquest mineral cancerigen, prohibit a la Unió Europea des del 2005. El mateix any, TMB va detectar amiant en una pintura dels vagons del metro i va iniciar una inspecció de tots els possibles combois afectats. betevé va tenir accés a un inventari que reconeixia la presència d’amiant en, com a mínim, en 200 elements de la xarxa de metro.

Tot plegat va causar la indignació dels sindicats, que es van mobilitzar diverses vegades i van convocar vagues. Finalment, es va acordar fer un seguiment amb TAC d’alta resolució a tots aquells treballadors que es va considerar susceptibles d’haver estat exposats a l’asbest. L’empresa també es va comprometre a retirar en un període de tres anys el fibrociment de la xarxa de metro. També es van fer mesuraments de l’aire per garantir que les zones de pas dels usuaris eren segures.