El debat sobre l’ús de mòbils als centres educatius està més viu que mai. Al gener estarà llesta la normativa que serà obligatori complir el curs vinent a Catalunya i que podria prohibir-los a escoles, però permetre’ls als instituts, on es podrien fer servir a classe a criteri de cada docent, sempre amb finalitats pedagògiques. El debat està servit i des de l’àmbit acadèmic veuen amb bons ulls adaptar-ne la regulació tenint en compte les diferents etapes educatives i demanen vetllar per una bona educació digital.

Així ho creu Miquel Àngel Prats, professor titular de Tecnologia Educativa a Blanquerna – URL, que demana “flexibilitat” al govern per aplicar el futur marc normatiu tenint en compte la realitat de cada centre. Té clar que cal educar digitalment els alumnes i alerta dels riscos de prohibir tots els dispositius digitals a l’aula. “No ens podem permetre el luxe de no educar-los al voltant de les tecnologies de forma ètica, segura i responsable”, afirma.

Educació digital contra la desinformació

Defensa que ordinador i tauleta poden ser uns dispositius molt útils per “preparar-los” per fer servir el mòbil i treballar l’educació digital i l’esperit crític fomentant, per exemple, el contrast de la informació o detecció de notícies falses.

Autonomia dels centres per decidir-ne l’ús

Prats remarca que la futura regulació dels mòbils a escoles i instituts ha de respectar l’autonomia de centres i defensa que tinguin flexibilitat per poder decidir. I demana a l’Administració que “no freni” aquells centres innovadors que tinguin projectes propis per treballar amb el mòbil a l’aula. “Si hi ha un equip madur digitalment, deixem-los córrer”, amb un projecte que fixi bé usos i temps de mòbil.

A banda, recomana augmentar la formació digital no només a l’alumnat, sinó també a tots els docents i les famílies. I proposa també que la regulació “sigui una norma viva, amb actualització constant” per donar resposta als nous reptes educatius com la intel·ligència artificial.