La pressió assistencial als hospitals i als centes d’atenció primària pels casos de coronavirus està baixant lentament. S’acosta, per tant, el moment de recuperar a poc a poc l’atenció mèdica de la resta de patologies, una feina organitzativa, però, que no resulta fàcil. A l’Hospital Vall d’Hebron, de moment, ja han fet un primer pas i van recuperant certa activitat quirúrgica que no es podia demorar més. Es tracta, per exemple, d’operacions a pacients oncològics o oftalmològics que corrien el risc de perdre la visió. Això s’ha pogut fer perquè, com explica Rocío Cebrián, subdirectora assistencial de l’Hospital Vall d’Hebron, s’ha invertit la tendència a Urgències i als llits de crítics, i l’activitat urgent de casos no relacionats amb el coronavirus ja supera la relacionada amb els de covid-19.
Les visites als especialistes, amb comptagotes
Un dels reptes més complicats a partir d’ara és començar a reprogramar les visites dels malalts amb els especialistes. Encara és difícil perquè continua havent-hi molt metges atenent exclusivament casos de coronavirus. En algunes especialitats, però, com la neurologia, que atén majoritàriament gent gran, les videotrucades s’han erigit com una solució molt efectiva que es podria seguir potenciant mentre no es recupera la normalitat. Albert Lladó, neuròleg de l’Hospital Clínic, reconeix que aquest és un moment “d’impàs” i que alguns dels seus pacients tenen por d’anar a visitar-se a l’hospital perquè són col·lectiu de risc. Per això, tot i que assegura que als metges els agrada veure els malalts, creu que el seguiment telefònic que han fet ha estat molt positiu. També pensa el mateix Jaume Roquer, cap de Neurologia de l’Hospital del Mar. “S’haurà de reinventar una part de l’activitat ambulatòria dels hospitals i incrementar les visites no presencials, telefòniques i per videoconferència“, afirma, perquè programar pacients de forma més espaiada serà “complicat”.
L’ambulatori, només per a visites mèdiques
També les videotrucades i el telèfon han estat clau perquè els professionals dels centres d’atenció primària hagin pogut mantenir l’activitat assistencial tot i la crisi sanitària. Marta Carrasco, responsable d’Atenció a la Ciutadania de Barcelona de l’Institut Català de la Salut, confessa que aquestes eines els han fet veure que “una altra manera de comunicar-se és possible” i en fa una valoració molt positiva. En aquest sentit, aposta perquè totes els procediments administratius es puguin fer per telèfon o per mitjans digitals i que als centres d’atenció primària només es faci atenció mèdica. Carrasco explica que des de fa uns dies els metges estan tornant a citar alguns dels pacients per fer visites presencials als ambulatoris. El que de moment es mantindrà és la doble entrada als centres d’atenció primària: una per als pacients amb símptomes de la covid-19 i una altra per a la resta de malalts.