L’estudi de la UPF, publicat en la revista Journal of NeuroEngineering and Rehabilitation’, ha analitzat l’evolució de 20 pacients amb lesió per ictus o hemiparèsia (menys força muscular en un costat del cos) que han utilitzat l’eina de realitat virtual Rehabilitation Gaming System (RGS), utilitzada actualment a l’Hospital de l’Esperança i el Vall d’Hebron, així com a Tarragona.

Equipat amb un sensor, el sistema proposa un entrenament personalitzat als usuaris i els desafia a controlar un cos virtual a través dels moviments amb el braç infrautilitzat. Concretament, el pacients han d’intentar agafar els objectes que veuen en la pantalla.

Però això no ho és tot. La confiança és un aspecte clau en els processos de recuperació; els científics ho saben i no dubten a utilitzar-ho com a arma. En alguns assajos es manipula el programa i s’enganya l’usuari de manera que es mostra un moviment més ràpid i precís en la pantalla. Segons la investigadora del Grup de Recerca SPECS (Sistemes Sintètics Perceptius, Emotius i Cognitius) de la UPF, Belén Rubio, “després de detectar la millora del moviment a l’entorn virtual els pacients van començar a utilitzar la seva extremitat parètica amb més freqüència”.

Per tant, aquest fet suggereix que “el canvi de les creences dels pacients sobre les seves capacitats millora de forma significativa l’ús de la seva extremitat malmesa”, afirma Rubio, i posa de manifest la “notable contribució dels estats emocionals i psicològics del pacient en la seva recuperació”. Tot i així, segons l’estudi, encara falten més investigacions que validin el sistema RGS com una teràpia eficaç per a pacients amb ictus.