24 hores abans de la vaga d’ensenyament, les famílies i el professorat escalfen motors amb concentracions a les escoles per demanar més recursos per atendre els infants amb discapacitats i fer realitat l’escola inclusiva. Centenars de persones s’han concentrat aquesta tarda a les portes de diverses escoles de Barcelona quan s’han acabat les classes, tot responent a la crida de l’aFFaC (Associacions Federades d’Alumnes de Catalunya) per demanar més inversió del govern.

Un dels centres que han participat en la protesta és l’Escola l’Estel, a la Sagrera, on el claustre del centre s’ha sumat a la protesta liderada per les famílies per millorar l’atenció a la diversitat a l’escola.

Durant l’acte han llegit un manifest en què demanen fer realitat i desplegar el decret d’escola inclusiva, aprovat el 2017 i que encara no s’aplica. La comunitat educativa denuncia que els tràmits són molt feixucs. Demanen que, en la mesura del possible, els nens puguin seguir les classes amb el grup i que no els apartin. També reclamen disposar dels recursos, monitors i vetlladors necessaris per poder fer totes les activitats normals, menjadors, excursions i colònies, perquè “és trist que hagis de dir als nens que no hi poden anar”.

Campanya per fer realitat l’escola inclusiva
Les famílies denuncien que calen recursos i més professionals

Una de les manifestacions més nombroses ha estat a l’Escola Fructuós Gelabert (l’Eixample) on les famílies i el claustre també han anat de la ma per demanar més recursos. Amb pancartes amb el lema “Jo també hi vull anar” han cridat consignes per fer realitat l’escola inclusiva.

L’objectiu: que ningú es quedi enrera

L’acció s’emmarca dins de la campanya de l’aFFaC “Jo també hi vull anar”, estrenada el mes d’octubre coincidint amb el cinquè aniversari de l’aprovació del decret d’educació inclusiva, que l’entitat denuncia que encara no s’ha desplegat plenament. Les famílies volen fer visible d’aquesta manera la manca de responsabilitat política a l’hora de garantir que els infants amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) gaudeixin del dret a l’educació com ho fan els seus companys i, en definitiva, com estableix la normativa.

Des de l’aFFaC expliquen que encara hi ha més de 200.000 infants i joves amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu que no poden gaudir del dret a l’educació com la resta de l’alumnat. Aquesta entitat, que agrupa les AFA i AMPA catalanes denuncia que hi ha infants apartats de l’aula ordinària durant el temps lectiu, que no poden quedar-se al menjador de l’escola perquè no tenen garantit el suport que necessiten i, fins i tot, que són convidats pels propis centres educatius a no anar de colònies o a les sortides escolars.