La crisi socioeconòmica derivada de la pandèmia està tenint un impacte de gènere, segons mostren les noves dades de l’Ajuntament de Barcelona. El consistori ha presentat el balanç de l’activitat de Serveis Socials durant l’últim any i ha registrat un percentatge molt superior de dones ateses respecte al d’homes. S’ha arribat, també, a un màxim històric d’atencions arribant gairebé als 100 mil usuaris. Nou Barris i Ciutat Vella són els districtes on se n’han realitzat més. Tot i que han disminuït els casos amb necessitats bàsiques, han augmentat els relacionats amb l’habitatge.
Un 63 % de les persones ateses han estat dones i fins a un 24 % han requerit atenció per primera vegada, si més no durant l’últim any. Aquesta darrera dada mostra una petita estabilització de l’arribada de noves usuàries al servei, ja que és lleugerament inferior al 32 % del 2020.
Les xifres mostren un clar impacte de gènere de la crisi. Això ratifica, un cop més, la necessitat de fer polítiques amb una mirada feminista
Augmenta el nombre de persones ateses des de l’esclat de la pandèmia
Els Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona han incrementat un 22,5 % el nombre de persones ateses en els últims dos anys, coincidint amb l’esclat de la pandèmia del coronavirus. L’any passat van atendre 97.531 persones, el que suposa un increment del 10,36 % respecte a les 88.375 persones ateses l’any 2020. L’augment és encara més gran respecte al 2019, quan es va atendre 79.575 usuaris. Pel que fa al nombre d’atencions prestades, el 2019 n’hi va haver 184.344 i el 2020 es va registrar un increment considerable amb 251.473. Al 2021 ha seguit pujant i se’n han fet 269.106.
Per districtes, Nou Barris i Ciutat Vella continuen sent els que acumulen una major activitat amb 38.835 i 36.801 atencions, respectivament. Mentre que Sarrià – Sant Gervasi i les Corts són els que menys atencions realitzen amb 10.930 i 9.326.
S’han incorporat més d’un centenar de professionals
Des de l’Ajuntament expliquen que s’han incorporat 123 professionals als equips d’atenció repartits entre els Centres de Serveis Socials, els Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència i el Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida. Després de les noves incorporacions, la plantilla ha passat a ser de 1.003 treballadors i un dels principals objectius és optimitzar el servei. L’any passat el temps d’espera es va situar als 12,4 dies de mitjana rebaixant els 15,36 del 2020 i, sobretot, els 21,34 dies del 2019.