Tinc Nom és una popular iniciativa contra els microracismes que han engegat dos estudiants de l’escola de creativitat Brother Barcelona. Els autors són la Laia Sánchez i l’Àlex Porras i, en pocs dies, han fet viral la campanya a través d’Instagram. Però, com estan fent arribar la seva idea a peu de carrer?

El que fan és penjar cartells a la porta dels negocis regentats per persones de nacionalitats que, normalment, s’esmenten pejorativament. D’aquesta manera, als cartells s’hi escriuen els seus noms i, a més, proposen les alternatives més adients per anomenar cada establiment comercial. Per exemple, demanen evitar que es digui “el xinès de la cantonada” i substituir-ho per “basar”, “bar”, “estilista”, “manicur” o el que convingui en cada cas.

De la mateixa manera, també demanen eliminar una de les expressions més popularitzades, com és anomenar “paki” a les botigues de queviures que habitualment regenten persones pakistaneses. “Ho portava dins, sabia que no estava bé. Fins i tot nosaltres ho dèiem”, admet la Laia, que ja a casa escoltava com la corregien quan feia servir aquestes expressions.

Un projecte estudiantil

Tot va començar per un treball que els van encarregar a l’escola Brother Barcelona. Van demanar als alumnes que plantegessin una situació en què es produís exclusió social i que oferissin una solució. La Laia i l’Àlex es van adonar que “el paki” o “el xinès” són expressions molt comunes a la societat i inclús que estaven normalitzades. Un cop van projectar la idea, la van començar a plasmar en locals del barri del Poblenou.