El darrer dia abans de les vacances de Nadal sempre és molt especial en aquesta escola. Arriba el moment de fer cagar el tió. ABDU FOGANA "El tió és molt xulo perquè regala coses, com una bufanda." MARIAM AKACH "La meva família és de Síria, no celebro el Nadal, però m'agrada fer-ho a l'escola perquè estic amb els meus companys i estem disfrutant." Com la Mariam i l'Abdu, dues terceres parts de l'alumnat d'aquest centre són fills de famíles immigrants. I l'escola és l'espai on descobreixen la cultura i les tradicions d'aquí. NOEMÍ ROCABERT, directora de l'Escola Mestre Morera "Donar la possibilitat a tots els nens i nenes que per cultura familiar a casa no tindran tió, Reis, o àpat de Nadal... que aquí a l'escola viure aquests costums que ens arrelen al territori." I a través dels nens, això arriba a les famílies. És el que li va passar a la Tania, que ja fa set anys que viu al Raval. TANIA AKTER "Mis hijos en el colegio celebran la Navidad cada año, y en la calle las luces... Pero nosotros no lo celebramos porque somos musulmanes." En canvi, la Tamanna ha incorporat la majoria de celebracions nadalenques. TAMANNA PAHGNANI "Nosotros también celebramos el 25 porque las niñas me empujan. 'Mama quiero Navidad en casa'. Ponemos árbol lo decoramos, compramos globos y también recibimos la visita de Papa Noel y los regalos." Una ajuda per conèixer i entendre la cultura catalana han estat les classes que totes dues fan en aquesta associació de dones del Raval. Aprenen la llengua i també les tradicions. MERCÈ AMOR, coordinadora de Diàlegs de Dona "La comunicació és fonamental, però nosaltres fem comunicació però molt més que això. Per això, expliquem les festes i les tradicions d'aquí, sigui Sant Jordi, Nadal o la festa major del Raval." Aquesta és la darrera trobada abans de Nadal i han vingut acompanyades pels més petits de casa. No han faltat ni el tió, ni els torrons i per acabar... Bon Nadal!!!

“Nosotros no lo celebramos porque somos musulmanes. Pero conozco las tradiciones de Navidad, como el tió, porque mis hijos lo aprenden en el colegio y los cambios en la calle se notan mucho, como las luces.”

Sense participar de les festes, la Tania Akter, originària de Bangla Desh, coneix la majoria de costums nadalencs. Ja fa set anys que viu a Barcelona i en aquest temps ha après alguns dels trets més característics de la cultura catalana. Ho ha fet, en part, gràcies a l’associació Diàlegs de dona, ubicada al Raval. És una entitat que treballa per la socialització de les immigrants del barri.

Les festes i la tradició com a part de la cultura

Actualment atén més de 200 dones del Raval i té llista d’espera. Bangla Desh, l’Índia, Pakistan, Nepal, i darrerament també Síria, en són els principals països d’origen. L’entitat va néixer amb l’objectiu de facilitar la seva integració.

“Són dones que vénen a través del reagrupament familiar i quan arriben aquí es dediquen a atendre els fills i el marit, per tant, viuen molt tancades a casa”, explica la Mercè Amor, coordinadora de l’entitat. “Estan desorientades i no són autònomes, tampoc no coneixen l’idioma, ni la cultura.” Per això a l’associació fan classes de llengua, però també aprenen les tradicions i la cultura d’aquí ja sigui Nadal, Sant Jordi, o festa major del Raval.

“Guarnim l’arbre i el Pare Noel ens deixa regals”

Un cas excepcional és el de la família de la Tamanna Phagnani, que va venir de l’Índia fa 14 anys i que han incorporat costums com guarnir l’arbre de Nadal, celebrar el dia 25 amb un àpat especial en què conviden amics i familiar o rebre la visita del Pare Noel. “Nosotros lo celebramos porque me lo piden mis hijas y la verdad es que a mi me gusta mucho la cultura de aquí”.

L’escola inculca les tradicions

Els nens que no ho celebren a casa viuen el Nadal en l’àmbit educatiu. Un exemple és l’escola Mestre Morera a Nou Barris, on el 65 % de l’alumnat és de famílies de fora de l’estat. En aquest centre, l’equip directiu aposta pel mestissatge cultural i perquè els estudiants tinguin l’oportunitat de conèixer el tió, els àpats de Nadal, els Reis… Com explica la directora, Noemí Rocabert “volem que coneguin els costums que els arrelaran al territori”, però també hi ha un espai perquè puguin compartir les tradicions del país de procedència de la família.

El darrer dia de classe d’aquest trimestre, els alumnes han fet cagar el tió i tots s’han endut un regal. A banda del tió també ha portat neules i torrons que s’han menjat tots junts en un esmorzar compartit.