Seguir els protocols sanitaris per evitar els contagis de la covid-19 ha obligat els centres educatius a adaptar-hi les instal·lacions però també, en alguns casos, el model pedagògic. Sobretot, en aquelles escoles que en els últims anys han optat per un aprenentatge menys rígid basat en les individualitats de l’alumne. Uns canvis que els experts temen que puguin posar en perill els avenços que s’han fet per apostar per aquesta filosofia.

No és habitual veure els passadissos i les zones comunes de l’Escola Virolai pràcticament buits. La metodologia experiencial d’aquest centre educatiu, basada en l’aprenentatge personalitzat dels alumnes, els permet moure’s lliurement per les instal·lacions. Els estudiants decidien “què feien, quan i com” i podien “moure’s lliurament i canviar de grups” explica la Sandra Entrena, directora pedagògica. Ara, diu “això ha canviat una mica“.

Escola Virolai

Des de l’inici, l’equip directiu de Virolai tenia molt clar que s’adaptaria a les mesures sanitàries, però respectant completament el projecte educatiu i afirma que, tot i que s’ha hagut de renunciar a algun espais o tallers, s’hi han adaptat per mantenir gairebé al 100 % el projecte. Per poder reduir les ràtios i respectar els grups bombolla, el centre ha distribuït els alumnes en classes. La diferència, però, és que, els estudiants no tenen la mateixa edat. A diferència del que es pot pensar “no és més difícil ensenyar en un grup amb diferents edats, al contrari”, assegura Entrena. “Podem treballar conjuntament o en algun moment fer agrupacions per edat” afegeix.

Temen una “involució”

A l’Escola Virolai, aquest model educatiu ja estava molt avançat. Els experts, però, tenen por que, en aquelles escoles que tot just havien “començat a caminar en aquesta direcció” es produeixi una involució. Ho comenta Miquel Àngel Alegre, cap de projectes de la Fundació Bofill, perquè amb la creació del grup bombolla hi ha risc de tornar a “la idea d’una única classe, un professor i unes assignatures calendaritzades”.

La tecnologia, l’esperança

També detecten altres oportunitats. La immersió digital que han hagut de fer la majoria de centres i alumnes els permetrà establir contacte telemàtic amb companys d’altres cursos o classes per, per exemple, poder fer projectes conjunts. D’aquesta manera, podran trencar els grups bombolla, això sí, només de manera digital.